728 x 90

اطلاعات عمومى,

گزارشگران بدون مرز

-

 -
-

سازمان گزارشگران بدون مرز کی و چگونه تشکیل شد؟

سازمان گزارشگران بدون مرز در سال 1985 در فرانسه با هدف آزادی مطبوعات در سراسر جهان تأسیس شد. این سازمان که دارای رتبه مشورتی در ملل‌متحد است، توسط رابرت منارد Robert Ménard، رانی برامن Rony Brauman و ژان کلود گیلباند Jean-Claude Guillebaud تأسیس شد. نام سازمان گزارشگران بدون مرز مشابه سازمان «پزشکان بدون مرز» می‌باشد. این سازمان که معمولاً با حروف اول نام فرانسوی خود «ریپورتر سان فرانتیر» یا (RSF) شناخته می‌شود، جوائز متعددی به‌خاطر اقداماتش دریافت کرده است از جمله جایزه ساخاروف در سال 2005. جایزه ساخاروف مربوط به پارلمان اروپا است که برای آزادی عقیده اعطا می‌شود. در سال 2009 هم گزارشگران بدون مرز جایزه «رولاند برگر» مربوط به کرامت انسانی را دریافت کرد. ژان فرانسوا ژولیارد Jean-François Julliard، از سال 2008 به بعد دبیرکل این سازمان بوده است. مقر اصلی سازمان گزارشگران بدون مرز در پاریس است و در پنج قاره جهان حضور دارد.

اهداف سازمان گزارشگران بدون مرز چیست؟

دفاع از خبرنگاران و کمک به رسانه‌هایی که خبرنگاران آنها در زندان یا تحت سرکوب قرار دارند
افشای بدرفتاری و شکنجه خبرنگاران در کشورهای مختلف
اقدام علیه سانسور و قوانینی که آزادی مطبوعات را تحت الشعاع قرار می‌دهد
کمک مالی به خبرنگاران یا رسانه‌هایی که در شرایط سخت هستند و کمک به خانوادهٴ روزنامه‌نگاران زندانی.

فعالیت سازمان گزارشگران بدون مرز بر چه مبانی استوار است؟

گزارشگران بدون مرز می‌گوید از ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق‌بشر 1948 الهام گرفته که بر اساس آن همه از ”حق آزادی عقیده و بیان“ و همچنین حق ”تحقیقات، دریافت و انتشار“ اطلاعات و عقاید به‌رغم مرزهای آن برخوردارند. این حقوق از طریق منشورها و بیانیه‌های مختلفی در سراسر جهان تأیید شده است. این حقوق در اروپا در کنوانسیون حفاظت از حقوق‌بشر و آزادیهای بنیادین 1950 منظور شده است.
گزارشگران بدون مرز عضو بنیانگذار انجمن بین‌المللی ”آزادی بیان و تبادل نظر“ است که از یک شبکه مجازی سازمانهایی تشکیل شده که نقض آزادی بیان را در سراسر جهان مانیتور می‌کنند و از خبرنگاران، نویسندگان و دیگران که به‌خاطر به‌کار بردن حقوقشان در زمینه آزادی بیان سرکوب می‌شوند، حمایت می‌کند.

بودجه سازمان گزارشگران بدون مرز چگونه تأمین می‌شود؟

بر اساس گزارش حسابداری گزارشگران بدون مرز، بودجه سالانه این سازمان 4 میلیون یورو است که عمدتاً از محل فروش آلبومهای عکس، کتاب و نشریات مختلف، همچنین وسایل دیگر مانند «تی. شرت» و غیره که به‌طور مجانی در اختیار گزارشگران بدون مرز قرار می‌گیرد، تأمین می‌شود.



نحوه کار و شیوه فعالیت گزارشگران بدون مرز چگونه است؟

گزارشگران بدون مرز از طریق نمایندگان و مجریهای خود دست به تحقیقات در مورد نقض آزادی مطبوعات بر اساس مناطق یا بر اساس موضوع، مانند اینترنت می‌زند. این سازمان سالانه گزارشی در مورد کشورها و لیست آزادیهای مطبوعاتی آن کشورها منتشر می‌کند. اگر لازم شد، یک تیم از افراد خود را برای بررسی شرایط کار برای خبرنگاران در کشور مشخصی اعزام می‌کند. اقدامهای اولیه گزارشگران بدون مرز از طریق درخواست از مقامهای دولتها با نامه‌نگاری یا عریضه نویسی و بیانیه مطبوعاتی متعدد است. این سازمان همچنین دست به یک کارزار تبلیغاتی با کمک شرکتهای تبلیغاتی برای افشای رژیمهایی که دشمن آزادی بیان هستند، می‌زند و هر گونه حمایت سیاسی جامعه بین‌المللی را از این رژیمها محکوم می‌کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز چه کمکهایی به خبرنگاران در کشورهای مختلف می‌کند؟

گزارشگران بدون مرز به خبرنگاران یا رسانه‌هایی که در خطر هستند یا با مشکل ادامه حیات روبه‌رو هستند، کمک می‌کند. این سازمان به خبرنگاران زندانی یا تبعید شده و خانواده‌های آنها که نیاز به پول داشته باشند، پول می‌دهد. همچنین به خانوادهٴ خبرنگارانی که کشته شده و استطاعت مالی ندارند، کمک مالی می‌کند. گزارشگران بدون مرز به خبرنگارانی که جانشان در خطر است، پول و کمک برای ترک آن کشور می‌دهد. علاوه بر آن به رسانه‌هایی که محل آنها مورد دستبرد یا تخریب قرار گرفته کمک مالی می‌کند تا محل خود را بازسازی کنند. آنها همچنین مخارج قضایی و حقوقی خبرنگارانی را که به‌خاطر مطالب خود سرکوب شده یا هزینه پزشکی آنهایی که مورد تهاجم فیزیکی قرار گرفته‌اند می‌پردازند و در یک مورد برای خبرنگار جلیقه ضدگلوله تهیه کرد.

گزارشگران بدون مرز چه انتشاراتی دارد؟

گزارشگران بدون مرز، طی این سالها کتابها و انتشارات متعددی برای آگاه کردن افکار عمومی نسبت به تهدیدی که آزادی مطبوعات را در سراسر جهان هدف قرار داده، منتشر کرده است. یکی از این انتشارات ”کتاب وبلاگ نویسها و مخالفان سایبری“ است که در ماه سپتامبر 2005 منتشر شد و در سال 2008 نیز بروز شد. در این کتاب آموزش داده شده که چگونه می‌توان با سانسور مقابله کرد و چگونه می‌توان یک وبلاگ نویس ناشناس ماند. همچنین به خبرنگارانی که جانشان در خطر است، گفته می‌شود که چگونه می‌توانند برای پناهندگی سیاسی اقدام کنند.

گزارشگران بدون مرز چه اقدامهای عملی تا به‌حال انجام داده است؟

گزارشگران بدون مرز روز 12مارس 2008 را اولین روز جهانی ابراز عقیده آزاد اینترنتی اعلام کرده و سالانه این روز را به نام ”روز جهانی علیه سانسور اینترنتی“ برگزار می‌کند.
این ارگان بین‌المللی همچنین سالانه لیست رژیمهایی که بدترین دشمنان آزادی بیان هستند، منتشر می‌کند و آن را مرتب به روز می‌کند. یک لیست دیگر به نام کشورهای تحت نظر نیز در منتشر می‌کند.
ایران تحت حاکمیت آخوندها در صدر دشمنان مطبوعات قرار گرفته و خامنه‌ای دشمن‌ترین دشمن مطبوعات معرفی شده است. این سازمان همچنین رژیم ایران را به‌عنوان دشمن اینترنت معرفی کرده است. سوریه متحد کلیدی رژیم آخوندی هم به‌عنوان قبرستان خبرنگاران معرفی شده است. در این کشور حداقل 17 خبرنگار در سال 2012 کشته شدند. 44 شهروند خبر رسان نیز کشته شدند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94df54e7-d44a-44f9-94cd-7e703bdd0fab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات