728 x 90

۱۱دی ۱۳۸۸ درگذشت علی گلزاده غفوری، روحانی آزاده‌ای که به استبداد مذهبی تن نداد

آیت‌الله علی گلزاده غفوری
آیت‌الله علی گلزاده غفوری

آیت‌الله دکتر علی گلزاده غفوری در ۲۵اردیبهشت ۱۳۰۲ در قزوین به‌دنیا آمد. او اسلام‌شناس، حقوق‌دان، نویسنده،‌ استاد دانشگاه و دارای دکترای حقوق قضایی از دانشگاه سوربن فرانسه بود. علی گلزاده غفوری از روحانیان مترقی و آزاداندیشی بود که در دهه ۵۰ به مبارزه با رژیم پهلوی روی آورد و به همین دلیل به منطقهٔ گیلان در دماوند تبعید گردید. او در مجلس خبرگان به قانون دست‌پخت خمینی به نام اصل ولایت فقیه رأی منفی داد. در اولین انتخابات نمایندگی مجلس خبرگان بعد از انقلاب، به‌‌رغم تقلبات گسترده دزدان انقلاب، بعد از پدر طالقانی بالاترین رأی تهران را آورده بود ولی خیلی زود در اعتراض به سیاست‌های ارتجاعی حاکمیت از آنان تبری جست و از تاریخ ۲۰خرداد ۱۳۶۰ از شرکت در جلسه‌های مجلس ارتجاع خودداری کرده و خانه‌نشین و منزوی گردید. او پس از تحریم مجلس دیکتاتوری آخوندی، لباس روحانیت را نیز کنار گذاشت و به بازبینی و بازتنظیم برخی از آثار گذشته‌اش پرداخت. او در سال‌های آخر عمر خود به‌دلیل افکار مستقل و مرزبندی‌اش با آخوندهای ارتجاعی حاکم بر ایران زیر فشار و محدودیت‌های بسیاری قرار داشت اما به هیچ‌کدام تن نداد و تا پایان عمرش با عزت زیست.

۲تن از فرزندان این روحانی آزاده، به نام‌های محمدصادق گلزاده غفوری(۲۳ساله) و محمدکاظم گلزاده غفوری(۱۹ساله)، به جرم فعالیت در سازمان مجاهدین خلق ایران، به ترتیب در ۲۸شهریور و ۱۳مهر سال ۱۳۶۰ به دست دژخیمان خمینی تیرباران شدند. دختر علی گلزادهٔ غفوری به نام مریم گلزادهٔ غفوری(۲۸ساله) به همراه همسرش، علیرضا حاج صمدی در جریان کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ نیز به جرم مجاهد بودن حلق‌آویز گردیدند.
دکتر علی گلزاده غفوری، این روحانی خوشنام و معترض به حاکمیت ننگین آخوندی، پس از یک عمر زندگی مناعت‌بار، سرانجام در تاریخ ۱۱دی ۱۳۸۸ در بیمارستان آراد تهران درگذشت. او در سال ۱۳۸۳ طی پیام کوتاهی خطاب به مجاهدان اشرف چنین گفته بود:
«من تماماً با شما هستم. در راه اهداف‌تان با تمام توان بتازید».
پیام مریم رجوی به‌‌مناسبت درگذشت دکتر علی گلزاده غفوری 
«درگذشت استاد بزرگوار، دکتر علی گلزاده غفوری، پدر مجاهدان شهید صادق، کاظم و مریم گلزاده غفوری را به خانواده محترم‌شان، به خانواده‌های شهیدان و به عموم مردم بپاخاسته در سراسر ایران تسلیت می‌گویم.
آیت‌الله دکتر گلزاده غفوری، اسلامشناس، حقوقدان و محققی برجسته با تألیفات و آثار ارزشمندی هم‌چون «انفال یا ثروت‌های عمومی» بود که در تنویر افکار جوانان میهن مان در دهه ۵۰ نقشی مؤثر داشت. اما والاترین اثر این استاد ارجمند، همانا صبر جمیل و پایداری و ایستادگی او در برابر رژیم یزیدی خمینی و تقدیم جگرگوشگان شهیدش در راه آزادی ایران و تطهیر نام اسلام از لوث استبداد دینی حاکم است».
ممانعت حکومت از برگزاری مراسم ختم برای دکتر علی گلزاده غفوری 
دیکتاتوری آخوندی، حتی پس از رحلت محدودیت‌ها و اعمال فشار بر این روحانی آزاداندیش را ادامه داد و مانع از برگزاری مراسم ختم و بزرگداشت او شد. این مراسم قرار بود در مسجد کربلا در تهران برگزار شود.

مأموران رژیم آخوندی ضمن تهدید و خط‌ و نشان کشیدن برای برگزار کنندگان مراسم و ممانعت از مردم، یادداشتی به در مسجد نصب کردند که مراسم ختم آیت‌الله گلزاده غفوری لغو شده است.
یاد روحانی آزاده، آیت‌الله دکتر علی گلزاده غفوری گرامی باد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c968796a-def7-47e7-8817-639b44955cec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات