728 x 90

اطلاعات عمومى,

خیزش مهاباد

-

 -
-
مقدمه
حرکت خشمگینانهٴ مردم مهاباد به قتل دلخراش یک زن هموطن کرد، خروشی است علیه تعرض و ستم بر زنان میهن از جمله در کردستان و پاسخی است به فرهنگ پلید و پست و ارتجاعی آخوندی و عوامل هرزه این رژیم ضدبشر و فاسد!

پیام این حرکت اعتراضی برای رژیم آخوندی و نیروهای سرکوبگرش، این است که ستم را برنمی‌تابند و به قول معلمان آزاده که در اعتراض سراسری شعار می‌دادند «می‌زنم فریاد، هر چه باداباد» ؛ مردم مهاباد هم خیزش و قیام می‌کنند که خواستهای مردم ستم دیده و زخم‌خورده از ارتجاع آخوندی را بر این رژیم تحمیل کنند.

خیزش مهاباد – گاهشمار خیزش مهاباد

13اردیبهشت: جان باختن فریناز خسروانی به‌دلیل فرار از تعرض عوامل اطلاعاتی رژیم.

17اردیبهشت: تظاهرات و درگیری جوانان و مردم مهاباد به‌خاطر وقوع این جنایت.

18اردیبهشت: اعتصاب بازار مهاباد / تظاهرات و تجمعات اعتراضی در شهر سنندج / ملتهب بودن تعدادی از شهرهای کردستان ایران.

19اردیبهشت: درگیریهای پراکنده جوانان مهاباد با نیروهای سرکوبگر/ تظاهرات و درگیری مردم سردشت.

خیزش مهاباد – جان باختن «فرینازخسروانی»

 روز 14اردیبهشت 94 «فریناز خسروانی» یک دختر 26ساله، از کارکنان هتل تارا، به‌منظور مقابله با تعرض یک مأمور اطلاعات آخوندی و برای فرار از دست او به ناچار خود را از طبقه چهارم هتل به پایین پرت کرد و در دم جان سپرد. «فریناز خسروانی»، لیسانس کامپیوتر با اشتغال در این هتل، خانواده خود را سرپرستی می‌کرد.

خیزش مهاباد – اعتراضات و درگیرها

 
خیزش مردم دلیر «مهاباد» در اعتراض به جان سپردن «فریناز خسروانی» صورت گرفت. در روز پنجشنبه 17اردیبهشت، تظاهرات جوانان و مردم خشمگین «مهاباد» در مقابل هتل «تارا» در این شهر به درگیریهای گسترده با نیروهای سرکوبگر رژیم کشیده شد. معترضان در جریان این درگیریها، علائم مربوط به رژیم و همچنین شماری از خودروها و موتورهای حکومتی را به آتش کشیدند. در درگیری میان مردم و نیروهای سرکوبگر بخشهایی از هتل تارا که گفته می‌شود در ارتباط با اطلاعات آخوندی است، به آتش کشیده شد.

درگیریهای گسترده میان مردم و نیروهای ضدشورش تا پاسی از شب 17اردیبهشت ادامه داشت.

از ساعت 13 جمعه 18اردیبهشت، مردم «مهاباد» به نشانهٴ اعتراض بازارها و مغازه‌ها را بستند.

در روز جمعه اغلب شهرهای کردنشین ایران به نشانه اعتراض به واقعه مرگ فریناز خسروانی ملتهب بودند. رژیم در اغلب شهرها به نیروهای سرکوبگرش آماده‌باش داده بود. از جمله در شهرهای اشنویه، مهاباد و سقز نیز نیروهای انتظامی و اطلاعاتی به‌حالت آماده‌باش درآمدند.

همزمان هموطنان کرد در شبکه‌های اجتماعی بر روی اینترنت فراخوان به اعتصاب و اعتراض سراسری در روزهای جمعه و شنبه دادند.

خیزش مهاباد – اقدامات سرکوبگرابه رژیم

 
در جریان درگیریها مزدوران رژیم به سوی مردم گاز اشک‌آور شلیک کرده و با تفنگهای ساچمه‌یی آنان را مورد اصابت قرار دادند. در اثر این اقدام تعدادی زیادی مجروح شدند. از شروع خیزش جوانان مهاباد از (پنجشنبه 17اردیبهشت) تا صبح روز جمعه 18اردیبهشت حدود 700نفر از جوانان و مردم مهاباد بازداشت شده یا احضار و بعد بازداشت شده‌اند.

بدلیل گستردگی تظاهرات و اعتراضات، کارگزاران رژیم شمار زیادی از مزدوران و عوامل اطلاعاتی خود را از شهرهای ارومیه و میاندوآب به «مهاباد» منتقل کردند.

خیزش مهاباد – موضعگیری مقامات رژیم

فرماندار مهاباد، جمعه، 18اردیبهشت در گفتگو با کردپرس، خبرگزاری وابسته به رژیم ایران، تلاش کرد تظاهرات مردمی شهروندان مهاباد در اعتراض به قتل «فریناز خسروانی» را بی‌اهمیت جلوه دهد و به تحریف حادثه قتل و وقایع تظاهرات پرداخت و خشونت نیروهای انتظامی و اطلاعاتی را تکذیب کرد.

آخوند اژه‌ای، امروز شنبه 19اردیبهشت 94، یک هفته پس از بروز جنایتی که در «مهاباد» منجر به قتل فریناز خسروانی شد به صحنه آمد و قبل از هر اطلاع‌رسانی در مورد رسیدگی به این جنایت، رسانه‌ها را مقصر نشر خبر این جنایت و خیزش مردم دانست.
آخوند اژه‌ای بر خلاف صحبتهای معاون سیاسی امنیتی استان آذربایجان که به خبرگزاری حکومتی ایلنا گفته بود جرمی واقع نشده است، گفت: «اجمالا این‌که کسی تقصیر دارد، در این قضیه فی‌الجمله روشن است، ولی فعلاً باید اجازه بدهیم موضوع رسیدگی و جزئیات روشن شود».

خیزش مهاباد – انعکاس رسانه‌های بین‌المللی

رسانه‌های متعدد خارجی مانند نیویورک تایمز و العربیه... تظاهرات «مهاباد» را انعکاس دادند.

نیویورک تایمز با عنوان ”شورش در یکی از شهرهای مرکزی کردستان ایران“ خبر خیزش گسترده مردم مهاباد علیه حکومت آخوندی را منتشر کردو نوشت:
«بر اساس اخبار و گزارشهای شاهدان و تصاویر منتشر شده بر روی شبکه‌های اجتماعی، جمعیت خشمگین کردها در «مهاباد» به‌خاطر مرگ فریناز خسروانی شورش بپا کردند و هتلی را که وی در آن کار می‌کرد، به آتش کشیدند..»..

خیزش مهاباد – حمایتهای داخلی

زندانیان سیاسی زندان مرکزی «مهاباد» در رابطه با مرگ فریناز خسروانی و خیزش مردم کردستان با انتشار بیانیه‌یی از تمامی خلقها، سازمانها و مراکز مبارزاتی درخواست کرده‌اند به هر شیوه ممکن اقدام عاملان و سیستمی که با قوانین تبعیض‌آمیز امکان بروز چنین جنایتی را هموار می‌نماید، محکوم نمایند.

مردم سنندج روز 18اردیبهشت نیز در همبستگی با مردم به‌پاخاسته «مهاباد» به تظاهرات و تجمعات گسترده دست زدند.

روز 19اردیبهشت به‌دنبال خیزش مردم «مهاباد» فضای تعدادی از شهرهای دیگر کردستان ملتهب بود و وضعیت شهرهای سقز و بوکان غیرعادی گزارش شد و همزمان بازار مریوان نیز تعطیل شد.

در همین روز جمعی از مردم سردشت در اعتراض به جنایت مأمور اطلاعات آخوندی در کمربندی این شهر دست به راهپیمایی زدند و با مأموران سرکوبگر درگیر شدند.

خیزش مهاباد – حمایتهای بین‌المللی

عفو بین‌الملل به رژیم ایران نسبت به سرکوب تظاهرات معترضان به قتل دردناک فریناز خسروانی هشدار داد.

در ادامه موج حمایتهای داخلی و بین‌المللی از اعتراضات مردم «مهاباد» و محکومیت اقدامات سرکوبگرانه رژیم، فراکسیون پارت دموکرات کردستان عراق در پارلمان کردستان از خواسته‌های اعتراض‌کنندگان حمایت کرد و از رژیم آخوندی خواست که درباره مرگ فریناز خسروانی شفاف‌سازی کند.

طی روزهای پنجشنبه و جمعه تجمعاتی اعتراضی برای محکوم کردن مرگ فریناز خسروانی در شهرهای سلیمانیه، سوران و اربیل برگزار شد.

خیزش مهاباد – مقاومت ایران

به دنبال خیزش قهرمانانه مردم «مهاباد» در اعتراض به‌وقوع این جنایت خانم مریم رجوی، به روان این زن دلیر و پرافتخار درود فرستاد و عمیقترین تسلیتها و همدردیهایش را به خانواده او ابراز کرد.

وی از زنان و جوانان ایران خواست تا در مقابل تعرضهای ایادی رژیم، به‌ویژه علیه زنان و دختران شریف میهنمان به اعتراض برخیزند و اجازه ندهند که عرض و ناموس و جانهای جوانان ایران این چنین قربانی جنایتهای این رژیم شود.

خانم رجوی با درود بر شهیدان کردستان، برای مجروحان این درگیری آرزوی سلامتی کرد و از عموم مردم خواست تا به یاری آنان بشتابند.

خیزش مهاباد –نتیجه

خیزش مردم «مهاباد» بیانگر وضعیت انقلابی است که کل جامعه ایران در آن به‌سر می‌برد. واکنش برق آسا و قاطع مردم و به‌ویژه جوانان علیه رژیم و عوامل سرکوبگرش به‌روشنی نشان می‌دهد که مردم دیگر حاکمیت ننگین این آخوندها را برنمی‌تابند و نمی‌خواهند به حاکمان فاسد اجازه ادامه حکومتشان را بدهند و از سوی دیگر سراسیمگی، هراس و ضعف رژیم و نیروهای سرکوبش در برابر اراده قاطع مردمی به جان آمده و به‌پاخاسته نشان می‌دهد، آخوندهای جنایتکار نیز دیگر توان ادامه حاکمیت جهل و جنایت خود را از دست داده‌اند.

دور نیست که مردم ایران با پیشتازی فرزندان رشیدش در ارتش آزادیبخش ملّی ایران طومار حیات این حکومت ننگین را در هم بپیچند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/80af0eb9-1e40-492c-82a2-778b637dbb62"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات