728 x 90

هیولای مرگباری به نام «ویروس ابولا»

ویروس ایبولا
ویروس ایبولا

از خرداد سال 93، شیوع ویروس مرگبار جدیدی در غرب آفریقا جان مردم را مورد تهدید قرار داد و از آنها قربانی گرفت به‌نحوی که به مرور، آمار قربانیان افزوده می‌شد.
در غرب آفریقا و به‌طور مشخص در کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا وضعیت فوق‌العاده اعلام شد
این ویروس با ایجاد تب شدید و خونریزی، بیمار را از پای درمی‌آورد و خیلی سریع گسترش می‌یابد. خطر کشندگی این بیماری که تا کنون واکسن یا درمان قطعی برای آن پیدا نشده بین 50 تا 90 درصد است. (سایت یورنیوز ـ 31خرداد1393)

سازمان بهداشت جهانی در این رابطه هشدار می‌دهد.
سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند که کشورهای همسایه سیرالئون و لیبریا از جمله ساحل عاج، مالی، سنگال و گینه بیسائو باید خود را برای مقابله با این بیماری آماده کنند.
این سازمان خواستار اقدامات قاطع برای مبارزه با این بیماری شده و هشدار می‌دهد که خطر شیوع آن در سطح بین‌المللی وجود دارد. (سایت یورونیوز 6/4/ 93)

سازمان جهانی بهداشت مبارزه با دور جدید شیوع این بیماری را «یکی از پرچالش ترین» مواردی خوانده است که تا کنون این سازمان در مبارزه با ویروسها با آن درگیر بوده است...

شیخ عمر خان، پزشکی که سرپرستی مبارزه با ویروس مرگبار ابولا را در سیرالئون به عهده داشت و از طرف وزیر بهداشت این کشور قهرمان ملی خوانده شده بود، به ويروس ابولا آلوده شد. (سایت یورونیوز 93/5/6)

کلیه پروازها با مبدأ نیجریه به کامرون لغو شده‌اند. (سایت رادیو بی.بی.سی 28 مرداد 93)

روز شنبه ۸/۶/۹۳ یک پزشک دیگر در سیرا لئون جان خود را بر اثر ابتلا به ابولا از دست داد. (سایت یورونیوز 9 شهريور 93)

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی از زمان بروز اپیدمی ابولا در غرب آفریقا تا‌کنون ۲۴۰۰ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس ابولا از دست داده و ۴۸۰۰ تن دیگر نیز به این ویروس آلوده‌اند. به اعتقاد کارشناسان شمار واقعی قربانیان این بیماری به‌مراتب بالاتر است (سایت رادیو آلمان 25 شهريور 93)

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه (۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر) آمار نگران کننده‌ای از شیوع بیماری ابولا در کشورهای آفریقایی منتشر کرد. بر اساس این آمار تا روز هشتم اکتبر ۲۰۱۴ در مجموع مبتلا شدن ۸۳۹۹ نفر به این بیمار ثبت شده است. (سایت رادیو آلمان 19 مهر 93)

به گفته مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، محققان با انجام امیدوارکننده فاز نخست آزمایش واکسن ابولا، یک گام به ساخت و گسترش آن نزدیک‌تر شده‌اند؛ با این همه هم‌چنان ماه‌ها تا زمانی که بشود آن را در مناطق بحران‌زده استفاده کرده، باقی مانده است. (سایت رادیو فردا 5 آذر 93)

مقامات بهداشتی سیرالئون می‌گویند به‌دلیل افزایش هشداردهنده موارد ابتلا به بیماری ابولا، کنترل خانه به خانه را آغاز کرده‌اند. دولت نیز اعلام کرد برای جلوگیری از گسترش ویروس ابولا مسافرتهای داخلی را ممنوع و برگزاری جشنها و مراسم ایام کریسمس را لغو می‌کند.

سیرالئون، گینه و لیبریا، مراکز اصلی شیوع ابولا به حساب می‌آیند. در این حال، گسترش این ویروس در سیرالئون شدت گرفته و بیش از نیمی از هجده‌ هزار مورد تأیید شده ابولا، در این کشور گزارش شده است. (سایت یورونیوز 26 آذر 93)

جدیدترین آمار سازمان جهانی بهداشت حا کی است که از در مجموع از ۱۹۰۳۱ مورد ابتلا به ابولا در غرب آفریقا (به‌ویژه در سه کشور سیرالئون، لیبریا و گینه بیسائو) تا‌کنون ۷۳۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. (سایت یورونیوز 1 دی 93)


ویروس ابولا چیست؟

ویروس ابولا برای اولین بار در سال 1976 میلادی کشف شد و در دو منطقه که صدها کیلومتر از هم فاصله داشتند مشاهده شد. در این سال دو کشور سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو اولین مواجهه با ویروس ایبولا را تجربه کردند.
بیماری ناشی از آلوده شدن به ویروس ایبولا یکی از مرگبارترین بیماریهایی است که بین 25 تا حدود نود درصد قربانیانش را از پا در می‌آورد.
در سال 1976، در عرض پنج ماه بیش از 280نفر در سودان به این بیماری مبتلا شدند که کمی کمتر از نیمی از آنها جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس ابولا از دست دادند. اوضاع در جمهوری دموکراتیک کنگو بدتر بود، چرا که در عرض فقط یک ماه 318نفر به ویروس ابولا مبتلا شدند که 280نفر از آنها درگذشتند.


اسم ویروس ايبولا از کجا آمد؟

یکی از مناطقی که برای اولین بار ویروس ايبولا در آنجا پیدا شد در نزدیکی رودخانه‌ای به نام رودخانه ابولا واقع بود. به همین دلیل نام این ویروس جدید را ابولا گذاشتند.
انسان چطور به ویروس ابولا آلوده می‌شود؟
میزبان اصلی این ویروس نوعی خفاش به نام خفاش میوه ‌خوار است. این ویروس می‌تواند به موجودات دیگر مثل انسانها منتقل شود. روش انتقال می‌تواند تماس نزدیک با خون یا مایعات جانور میزبان این ویروس باشد. این ویروس معمولاً از طریق پستانداران دیگر آلوده به ابولا به انسان منتقل می‌شود.


مراحل مختلف ویروس ایبولا

دوره نهفتگی این ویروس معمولاً بین دو تا بیست‌و یک روز است. دوره نهفتگی به فاصله زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا ویروس یا بیماری نشانه‌های خود را در فرد مبتلا بروز بدهد.
نشانه‌های بیماری ویروس ابولا – مرحله اول
معمولاً نشانه‌های اولیه بیماری عبارتند از تب ناگهانی، درد عضلانی، سردرد و ضعف عمومی در بدن.
نشانه‌های بیماری ویروس ایبولا – مرحله دوم
مرحله دوم با اسهال و استفراغ و اختلال در کار کبد و کلیه آغاز می‌شود. در بعضی از موارد امکان خونریزی داخلی و بیرونی نیز وجود دارد.
این ویروس در بین انسانها از طریق تماس با خون یا مایعات دیگر بدن فرد آلوده مثل (آب دهان، عرق بدن، محتویات استفراغ) منتقل می‌شود.
در برخی از موارد انتقال ویروس از طریق سوزن سرنگ آلوده نیز گزارش شده است.


چگونگی مبارزه با گسترش با ویروس ابولا

اگر به آلوده شدن به ویروس مشکوک هستید، آزمایش نمونه از خون یا ادرار فرد مورد نظر می‌تواند وجود یا عدم وجود ویروس را در بدن فرد ثابت بدهد. در مواجهه با افراد یا حیوانات آلوده به ویروس، باید از لباس محافظ مخصوص، دستکش ویژه و ابزار مخصوص دیگر از جمله ماسک صورت استفاده کرد.
افراد آلوده باید در منطقه‌یی جدا از دیگران نگهداری شوند و باید تمهیدات ویژه و سختگیرانه بهداشتی برای مواجهه با این افراد در نظر گرفته شود.
وقتی آلودگی فردی به ابولا محرز شد، بسیار مهم است که کلیه افرادی که با او در تماس بوده‌اند، از جمله افراد خانواده او شناسایی شوند و اقدامات ویژه‌یی برای هر یک از آنان صورت بگیرد.


روشهای درمانی ویروس ایبولا:

کلیه روشهای درمانی، در مرحله آزمایشی هستند. یکی از جدیدترین داروها «زی مپ» نام دارد که توسط یک شرکت آمریکایی تولید شده است. این دارو به دو آمریکایی آلوده به ابولا داده شده است و کارشناسان نشانه‌هایی از بهتر شدن وضعیت آنها را گزارش کرده‌اند. هر چند استفاده از این دارو برای کشیش اسپانیایی آلوده به ابولا مؤثر نبود و او درگذشت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aa6a4886-e8fb-4e3c-8980-b5e3813a3103"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات