728 x 90

اسقف هوسپیان‌ مهر که بود

اسقف هوسپیان مهر
اسقف هوسپیان مهر

هانیک هوسپیان مهر، اسقف ایرانی و معتقد به مذهب پروتستان بود. هوسپیان‌مهر از جمله اقلیت مذهبی ارمنی و یکی از بلندپایه‌ترین روحانیان مسیحی ایران و رهبر شورای روحانیان اوانژیک و رئیس مجامع الهی ایران بود.


گناه اسقف هوسپیان‌ مهر

مسئول بخش خاورمیانه سازمان میدل‌ایست واچ در مورد علت قتل کشیشان پروتستان در ایران گفت رژیم ضدبشری خمینی برای مقابله با گزارش گالیندوپل مبنی بر وضعیت ناهنجار اقلیتهای مذهبی در رژیم خمینی بیانیه‌یی به امضای رهبران برخی جوامع مذهبی رساند که در آن گفته شده بود از آزادی کامل برخوردار هستند. «ولی تنها گروهی که حاضر به امضای چنین بیانیه‌یی نشده بود گروه پروتستانها بود که آقای دیباج و آقای هوسپیان‌ مهر و آقای میکائیلیان عضو آن بودند».‌

نقش هوسپیان مهر در مجبور کردن رژیم خمینی برای لغو حکم قتل کشیش مهدی دیباج

کشیش مهدی دیباج از1365 به بعد زندانی بود و دادگاه انقلاب اسلامی ساری در30آذر1372 او را به‌دلیل ترک اسلام و گرویدن به مسیحیت، یعنی به اتهام خمینی ساخته ارتداد، به مرگ محکوم نمود.
به‌دنبال این حکم، اعتراضها علیه رژیم حاکم بر ایران اوج گرفت و فراخوانهایی برای جلوگیری از اعدام کشیش دیباج داده شد. اسقف هوسپیان مهر در 11ژانویه 1994 به شورای کلیساهای مجامع ربانی، برای فراخوان به یک اقدام بین‌المللی به‌منظور نجات جان کشیش دیباج نامه‌یی نوشت. او در این نامه نوشته بود: «قضیه از این قرار است که برادرمان مهدی دیباج توسط قاضی شرع شهر ساری به‌ مرگ محکوم شده است. دیباج حکم محکومیت به‌مرگ خود را برای من فرستاده است که سندی روشن و مؤید این است که به‌موجب قانون شرع او یک مرتد است و بایستی اعدام شود… آنها می‌خواهند خود را از چنگ تنها کلیساهای پروتستان خلاص کنند، و ما برایشان تبدیل به بهترین سیبل‌ها شده‌ایم… من هدف شما را برای انجام یک اقدام تحسین می‌کنم و دفتر اجرایی ما نیز به این نتیجه رسیده است که سیاست ”سکوت و انتظار“ یک سیاست شیطانی است. حتی اگر ما بمیریم و یا به‌خاطر اعتقاداتمان زندانی شویم، می‌خواهیم به همه مسیحیان جهان آن‌ چیزی را بفهمانیم که بر سر برادران و خواهرانشان در کشوری می‌آید که مدعی مذهبی بودن است».
رژیم ولایت‌فقیه از اعدام رسمی مهدی دیباج کوتاه آمد. کشیش مهدی دیباج که بیش از 7سال را در زندان سپری کرده بود در 26 دی 1372 از زندان آزاد شد.


ربودن اسقف هوسپیان‌ مهر 3روز پس از آزادی کشیش دیباج

اسقف هوسپیان‌مهر سرکوب ایرانیان مسیحی توسط رژیم خمینی را محکوم کرد و امضای نامه‌یی که رژیم خواستار آن بود را نپذیرفت. در روز 29دیماه1372، اسقف هوسپیان‌مهر، توسط پلیس مخفی رژیم ضدبشری ربوده شد. این اقدام 3روز پس از آزادی کشیش دیباج انجام شد.

موضعگیری سخنگوی سازمان مجاهدین خلق ایران

سخنگوی مجاهدین با تأکید بر ضرورت برخورد قاطع در قبال رژیم از همه دولتها، مراجع بین‌المللی و سازمانهای مدافع حقوق‌بشر خواست که بدون وقفه رژیم حاکم بر ایران را برای نجات جان این کشیش ایرانی تحت فشار قرار دهند. وی گفت تجربه نشان داده است که رژیم ایران فقط زبان زور را می‌فهمد و این پیامی است که اسقف «هوسپیان‌مهر» نیز چند روز قبل از مفقود شدن در جریان تلاش برای آزادی مهدی دیباج برای جهانیان فرستاد. بنابراین هر گونه درنگ می‌تواند به‌طور جدی اسقف «هوسپیان‌مهر» را هر چه بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دهد.

دفتر مجاهدین خلق ایران ـ پاریس

6بهمن1372 (26ژانویه1994)

شهادت اسقف هوسپیان مهر و فراگیر شدن نام او

آدمکشان و جنایتکاران وزارت اطلاعات رژیم خمینی، هوسپیان را در مسیر فرودگاه مهرآباد تهران ربودند و چون می‌دانستند که نمی‌توانند او را تحت شکنجه و آزارهای وحشیانه به سکوت و تمکین وادار کنند، کمتر از 24ساعت پس از آن که او را ربودند سبعانه به قتل رساندند. هائیک هوسپیان مهر در زمان کشته شدن، 48سال داشت.
آدمکشان رژیم خمینی در هراس از افشای هر چه بیشتر نقش و نحوه جنایتشان تا ده روز سکوت کردند و آنگاه پس از این مدت، اعلام کردند که جسد وی پیدا شده است. اما در عین‌حال که هیچ مسئولیتی در رابطه با این جنایت نپذیرفتند، چیزی جز عکس جنازه او را به خانواده‌اش نشان ندادند و او را مخفیانه به‌خاک سپردند. به‌دنبال افشای این جنایت، مسعود رجوی مسئول شورای ملی مقاومت طی اطلاعیه‌یی این ترور جنایتکارانه توسط دیکتاتوری تروریستی حاکم بر ایران را قویاً محکوم و هدف آن را ایجاد رعب و وحشت در میان عموم مردم ایران به‌ویژه مسیحیان ایرانی توصیف کرد.


گزارش خبرگزاریها پس از قتل هوسپیان‌ مهر

خبرگزاری فرانسه (11بهمن 1372) : «یکی از اعضای خانواده آقای هوسپیان‌مهر که درخواست نمود نامش فاش نگردد اعلام کرد که «آقای هوسپیان‌مهر بعد از این‌که توجه جامعه بین‌المللی را برای آزادی مهدی دیباج برانگیخت، احساس خطر می‌کرد».
یکی از نزدیکان اسقف هوسپیان مهر نیز تأکید نمود: «وی دشمنی نداشت، دولت از ما خواسته بود ترویج مذهبمان را متوقف کنیم» وی افزود: «مقامات رژیم حاکم بر ایران اخیراً چند محل مذهبی این فرقه پروتستان را بستند».
چند تن از اعضای کلیسای «مجامع الهی» نیز به خبرگزاری فرانسه گفتند که: اعضای «مجامع الهی» از چند ماه پیش موضوع «فشار و ارعاب» مقامات در سراسر ایران هستند.
روزنامه داگ بلاد ـ نروژـ (11بهمن 1372) : رئیس میسیون مذهبی شرق در نروژ گفت: هوسپیان بسیار خوشحال بود که مقامات رژیم ایران در برابر فشارهای بین‌المللی تسلیم شده‌اند. ولی خودش می‌دانست که آنها از او انتقام خواهند گرفت.


گزارش رادیو فرانسه درباره قتل هوسپیان‌ مهر

«جسد هائیک هوسپیان‌مهر اسقف ایرانی در منطقه‌یی به‌نام اسلام‌آباد در شمال کرج کشف شد. مقامهای رژیم ولایت‌فقیه هیچ توضیحی درباره چگونگی مرگ این اسقف آزادمنش که ریاست شورای کشیشان پروتستان ایران و دبیرکل کلیسای ربانیان را به‌عهده داشت به دست نداده‌اند. مسئولان کلیسای مسیح در ایران از دولت خواستار آن شدند که جسد اسقف هوسپیان مهر تحویل آنان شود.
بر اساس بیانیه‌یی که شاخه اروپایی سازمان بین‌المللی مسیحیان تحت ستم منتشر کردند قتل اسقف هوسپیان‌مهر نشانه بارزی از سرکوب اقلیت مسیحی در ایران است. طبق این بیانیه خودداری رژیم از ارائه جسد، مسیحیان ایران را نگران کرده است که مانع از کشف حقیقت و شناسایی قاتلان خواهد شد.
اسقف هوسپیان مهر در نهایت آزادمنشی و جسارت به‌رغم همه خطرهایی که متوجه او بوده است سرکوب ایرانیان مسیحی توسط رژیم را محکوم کرد و هرگز زیر بار امضای نامه‌یی که رژیم خواستار آن بود نرفت. سازمان جهانی مسیحیان تحت ستم در بیانیه‌یی از اقدام شجاعانه هوسپیان‌مهر برای نجات کشیش ایرانی مهدی دیباج از اسارت و مرگ تجلیل نمود و آزادیخواهی و شهامت روحانی فقید را ستایش کرد».

پیام رهبر مقاومت ایران آقای مسعود رجوی به پاپ ژان پل دوم

در پی این قتلها، رهبر مقاومت ایران آقای مسعود رجوی طی تلگرامی به پاپ ژان پل دوم و مجامع الهی پروتستان نوشت: من از تلاشهای اسقف شهید هوسپیان‌مهر برای نجات جان آقای دیباج و فعالیتها و اقدامات شجاعانه او با خبر بودم. وی در یکی از آخرین نامه‌هایش گفته بود: «سیاست بگذار سکوت کنیم تا ببینیم بعداً چه می‌شود، یک سیاست شیطانی است... من چیزی برای از دست‌دادن ندارم. ما در تمامی این سالیان تحمل کرده و سکوت کرده‌ایم. چیزی عوض نشده است. رژیم حاکم بر ایران بسیار متجاوز است. شاید ما هم باید با قاطعیت برخورد کنیم».
رهبر مقاومت ایران در تلگرام خود خواستار فعالیت هر چه گسترده‌تر برای محکوم‌ کردن این جنایت وحشیانه آخوندهای حاکم بر ایران شد و نوشت: «تا رژیم خمینی هست سرکوب و کشتار در داخل ایران و صدور تروریسم به خارج از مرزهای ایران ادامه خواهد داشت. قتل ناجوانمردانه کشیش هوسپیان نه اولین و نه آخرین جنایت ملایان حاکم در حق هموطنان مسیحی ماست. زمان آن فرا رسیده است که جامعه مسیحیت در راستای تحقق پیام رحمت و برادری عیسی مسیح، پیام‌آور بزرگ خدا، از هیچ تلاشی برای محکوم‌ نمودن جنایتهای بیشمار رژیم آخوندی علیه مردم ایران فروگذار نکنند. تردیدی نیست که رژیم منفور خمینی، آرزوی نابودی جامعه مسیحیان ایران را به‌گور خواهد برد و مقاومت ایران قطعاً نابودی این رژیم ضدبشری را مهر خواهد کرد. در فردای آزادی ایران، هموطنان مسیحی ما، کما این‌که پیروان سایر ادیان و مذاهب، از حقوق سیاسی و اجتماعی برابر و آزادی کامل در انجام آداب و سنتهای مذهبی خود برخودار خواهند بود. شکی نیست که مردم ایران در جشن پیروزی بر رژیم آخوندی، یاد مبارزه شهید هوسپیان را آن‌طور که شایسته است گرامی خواهند داشت».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fe45340e-c5b8-416e-acf0-2c579ade1164"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات