728 x 90

جرج فردریک هندل

جرج فردریک هندل
جرج فردریک هندل
قطعه‌ای که یکی از مشهورترین آوازهای کلیسایی است و هر سال در شب میلاد حضرت عیسی علیه‌السلام از اغلب رادیو تلویزیون ها پخش می‌شود. ساختهٴ جرج فریدریک هندل آهنگساز بزرگ آلمان است.
جورج فردریک هندل آهنگسازی است که اغلب مردم جهان دانسته یا ندانسته با کارهای او که متعلق به دوره باروک است آشنا هستند.
چرا که بدون آن که نامی از هندل آورده شود، مجموعه‌یی از کارهای او را که بر اساس ترجمه‌ای از انجیل به زبان انگلیسی تهیه شده است، همه ساله در ایام سال نو مسیحی از رادیو و تلویزیون اکثر کشورها پخش می‌کنند.


هندل کودکی و زادگاه:

هندل که در آلمان گئورک فریدریش و در انگلستان جورج فریدریک هندل نامیده می‌شود در 23 فوریه 1685 در شهر هاله در آلمان بدنیا آمد. اما بیشتر عمر خود را در انگلستان گذراند. از همین رو هندل را آهنگساز انگلیسی آلمانی تبار می‌نامند.
پدر هندل علاقمند بود که فرزندش حقوقدان شود و اغلب مانع از فعالیت موسیقی او در دوران کودکیش می‌شد. تا این‌که روزی فردریک 8ساله، برای دوک دربار ارگ نواخت. دوک پدر هندل را که از جراحان دربار بود به‌خاطر این‌که مانع آموزش موسیقی فرزندش بود سرزنش کرد و به او دستور داد تا برای هندل یک ارگ تهیه کند. این‌گونه این کودک با استعداد وارد عرصه موسیقی شد.
هندل تحصیلات موسیقی خود را در 1694 با ویلهلم زاخو WILHELM ZAKHOWE آهنگساز و نوازنده ارگ آغاز کرد. سال 1703 یعنی در 18سالگی ویلن نواز دوم و آهنگساز اپرای هامبورگ بود. بین سالهای 1706 تا 1710 به ایتالیا رفت و به فراگیری اپراهای آن کشور پرداخت. در سال 1710 به‌عنوان جانشین استفانی ESTEFANIE رهبر گروه کر هانور HANNOVER برگزیده شد. هندل در 1712 به انگلستان رفت و اندکی پس از آن در 1714 جورج اول پادشاه انگلستان او را مورد تشویق قرار داد.
از این پس وی مورد توجه ملکه و شاه شد و در سال 1717 جانشین رهبر گروه کر دوک چندوس CHANDOS شد. هندل در سال 1720 مدیریت آکادمی تازه تأسیس سلطنتی موسیقی را برعهده گرفت و در همین ایام به تصنیف اپراهای ایتالیایی پرداخت. وی همچنین بین سالهای 1729 تا 1734 به‌ویژه با همکاری هیدگر، Heidegger ساخت اپراهای ایتالیایی را ادامه داد
هندل پس از 1737 در پی ناکامی سومین اپرای خود و بیماریش بیشتر به ساختن اوراتوریو مشغول شد هندل در 1741 تا 42 در دوبلین قطعه مشهور مسیحا را ساخت. وی درباره این اثر گفته است: «نمی‌دانم در هنگام ساخت این اثر در جسم خویش بودم یا بیرون از آن؟ این را تنها خدا می‌داند».
این قطعه هرسال در سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح و همچنین عید پاک از رادیو – تلویزیونهای کشورهای مسیحی شنیده می‌شود.
هندل سمفونی (مسیحا) را به نفع نهادهای خیریه از جمله بیمارستانها و یتیم‌خانه‌ها خلق کرد.
در واقع بزرگترین عشق و علاقه هندل در زندگی، بعد از عشق به موسیقی، علاقه و محبت بی‌پایانش نسبت به مردم تهیدست بود. هندل همیشه مقدار زیادی از وقت و پول و انرژی‌اش را برای پاسخ به آمال این دسته از مردم اختصاص می‌داد. در لندن بیمارستانی به‌نام «فاندلینک» تأسیس کرد. در دفتر بیمارستان فاندلینک نام «ماریا اگوست هندل» بچشم می‌خورد. ماریا آگوست دختر بی‌نوایی‌ست که هندل او را در دفتر بیمارستان به‌عنوان مؤسس بیمارستان معرفی کرده است.
در مقابل، هندل در برابر شاهزادگان، اشراف و درباریان همواره خواستار آزادی عمل بود و به خواستهای آنان تن نمی‌داد. بهمین دلیل بیشتر متنفذین کشور در پی فرصت برای محدود کردن و آزار و اذیت وی بودند. هندل به‌خاطر فشار بیش از حدی که روی او وارد کردند مجبور شد صحنه فعالیتهای هنری‌اش را ترک کند و چند سالی خارج از انگلیس به‌سر ببرد.
هندل وقتی مجدداً به انگلستان بازگشت مخالفینش بر شدت عمل خود افزودند. گرچه آنها چندین بار هندل را شکست دادند ولی به مقصود خود نرسیدند زیرا در سخت‌ترین شرایط و فشارها، هندل تسلیم آنان نشد
نکته دیگری که قابل ذکر است این‌که سرود رسمی رقابتهای فوتبال لیگ قهرمانان باشگاههای اروپا که توسط تونی بریتین tony britain ساخته شده، اقتباسی است از اثر ”زادوک کشیش“ ساخته‌ی هندل.
بریتین، سرود رسمی لیگ قهرمانان اروپا را با ایجاد تغییراتی در اثر هندل ساخت.
این سرود به سفارش اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) توسط ارکستر فیلارمونیک دانشکده سن مارتین به‌منظور پخش تلویزیونی مسابقات ساخته شده است.


هندل سوئیت مشهور موسیقی آب را چرا و چگونه خلق کرد؟

در سال 1715 رابطه میان هندل و پادشاه وقت انگلستان - جرج اول - به‌دلیل بدگوییهای اطرافیان شاه علیه هندل خراب شد. به‌گونه‌یی که پادشاه که به موسیقی بسیار علاقه داشت، تا مدتها در اجراهای او حاضر نمی‌شد. اما عده‌یی از اطرافیان علاقمند به موسیقی که قهر پادشاه و هندل را به نفع موسیقی انگلستان نمی‌دانستند نقشه‌ای را برای آشتی شاه با هندل طرح کردند.
نقشه این بود در یکی از روزهایی که پادشاه با قایق در حال عبور از رودخانه تایمز بود، هندل با ارکستر خود در قایقی دیگر یکی از قطعات مورد علاقه پادشاه را اجرا کرد. پادشاه بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفت هندل به قایق پادشاه رفت، جورج اول او را در آغوش گرفت. پس از آن پادشاه دستور تکمیل این قطعه - که دو سال قبل یعنی در سال 1715 تهیه شده بود - را داد و هندل آن را تکمیل کرد. جورج اول نیز برای آن که دوستی خود به هندل را بیشتر ثابت کند حقوق او را دو برابر کرد و وی را معلم رسمی فرزندان و نوه‌های خود کرد.
مجموعه موسیقی یا (Suite) هایی که در ادامه این ساخته شد به موسیقی آب - Water Music - مشهور گشت.
موسیقی آب هندل دورترین شباهت به موسیقی آلمان و البته نزدیکی بسیاری به سبک موسیقی انگلستان دارد. در سال 1751 عمل جراحی ناکامی بر روی چشم هندل انجام شد که منجر به نابینایی کامل وی در آخرین سالهای حیاتش گردید. وی 8سال بعد یعنی در 14 اوریل 1759 در لندن جهان را بدرود گفت. هندل در کلیسای وست‌ مینستر لندن بخاک سپرده شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eee38d58-4872-4cb3-af7a-25145b200373"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات