728 x 90

شرکتهای پوششی سازمان انرژی اتمی رژیم ایران برای توسعه مخفی پروژه اتمی

یک محموله قاچاق تجهیزات هسته یی به مقصد ایران- آرشیو
یک محموله قاچاق تجهیزات هسته یی به مقصد ایران- آرشیو
شروع کار پروژه اتمی رژیم از 5مارس 1987 برابر با 15اسفند 1366، توسط میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت آغاز شد. و همزمان با دوره دوم دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، در 1993، مرحله سخت تهیه تجهیزات فنی از بازار سیاه شروع شد.
در راستای همین گسترش فعالیتهای هسته‌یی و به‌دلیل عادیسازی و مخفی نگه‌داشتن فعالیتهای اتمی رژیم به راه‌اندازی شرکتهای پوششی روی آورد. تا همزمان با پیشبرد طرحهای خود حساسیتهای داخلی و بین‌المللی را نیز در این زمینه کاهش دهد. چون از طرف سازمان مجاهدین خلق ایران به‌صورت مستمر در سطح جهان افشا می‌شد.
اهمیت این موضوع به‌طور خاص پس از تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت به‌دلیل توقف مبادلات برخی از بانکهای بین‌المللی با رژیم ایران و مشکلات قانونی ایجاد شده بر سر راه تجارت با آن، برای رژیم نقش حیاتی داشت. رژیم با ایجاد شرکتهای پوششی می‌خواست همزمان از افشارگریهای نیروی اصلی اپوزیسیون خود، یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت خود را خلاص کند، و از سوی دیگر تحریمهای جامعه جهان را دور بزند و بتواند تحت پوش فرار سرمایه از ایران به خارج به‌ویژه به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، شرکتهای پوششی خود را بسط داده و تا حدودی هزینه‌های پروژه ضدملی خود را تأمین کند.

برخی از شرکتهای پوششی رژیم که شناسایی و به جامعه جهانی معرفی شده‌اند:

شرکتهای پوششی سازمان انرژی اتمی

1- شرکت ساخت ایران: یک شرکت خدماتی است و کلیه پرسنل قراردادی و غیرسازمانی انرژی اتمی را که به‌عنوان کارمندان شرکت نزد سازمان انرژی اتمی کار می‌کنند تحت پوشش قرار داده است. درآمد فروش ازت مایع که از محصولات مرکز تحقیقات هسته‌یی است به حساب این شرکت ریخته می‌شود
2- شرکت مصباح انرژی
3- شرکت هسته سرایند
4-- شرکت کاوش‌یار:
شرکت کاوش‌یار خریدهای داخلی و خارجی مرکز تحقیقات هسته‌یی را انجام می‌دهد
5- شرکت کان ایران:
بودجه شرکت کان ایران از طریق سازمان انرژی اتمی به حساب مرکز تحقیقات ریخته می‌شود و این مرکز نیز همان مبلغ را به حساب شرکت می‌ریزد تا حقوق تعدادی از پرسنل سازمان انرژی اتمی به‌طور غیرمستقیم از این طریق پرداخت شود
6-- شرکت انرژی نوین
7-- شرکت نوین پونه
8-شرکت آی.سی.اس
9ـ شرکت کالا‌الکتریک
10ـ شرکت توان‌گستر
11ـ شرکت نورافزا‌گستر: یکی از بزرگترین شرکتهای وابسته به سازمان انرژی اتمی است و دو سایت هشتگرد تحت پوشش این شرکت کار می‌کنند. مدیر شرکت نورافزا‌گستر، دکتر جمشید صباغ‌زاده، مشاور رضا آقا‌زاده، رئیس سازمان انرژی اتمی است. محل کار دکتر صباغ‌زاده، به‌رغم این‌که رئیس شرکت نورافزا‌گستر است، در سازمان انرژی اتمی است و از همان‌جا کارهایش را پیش می‌برد.

اعضای هیأت مدیره شرکت عبارتند از:
1) شخصیت حقوقی: اعضای شرکت انرژی نوین به‌نمایندگی رضا آقازاده
2) جمشید صباغ‌زاده
3) محمود اشرف کاشانی
4) محمد سعیدی
5) بابک خدادوست
6) محمدحسین باقری رستگار، عضو علی‌البدل

اعضای هیأت‌رئیسه شرکت نورافزا‌گستر عبارتند از:
رضا آقازاده، هیأت مدیره (رئیس سازمان انرژی اتمی).
محمد سعیدی، نایب‌رئیس (مدیرکل امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی).
جمشید صباغ‌زاده، مدیرعامل (مشاور ریاست سازمان انرژی اتمی).
به این ترتیب رئیس هیأت مدیره این شرکت، رئیس سازمان انرژی اتمی، و مدیرعامل آن مشاور وی در سازمان انرژی اتمی است. همچنین نایب‌رئیس این شرکت، مدیرکل امور بین‌المللی سازمان انرژی اتمی رژیم می‌باشد که به‌خوبی اهمیت این شرکت را برای سازمان انرژی اتمی نشان می‌دهد.

12ـ در یک ساختمان 7طبقه در تهران، 4شرکت که همه در خدمت پروژه‌های اتمی رژیم هستند کار می‌کنند. این ساختمان در خیابان سید جمال‌الدین اسد آبادی - خیابان پانزدهم - پلاک 33 قرار دارد.
یکی از این شرکتهای چهارگانه شرکت پارس تراش است: گزارش ماه سپتامبر 2004 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایتی با نام پارس تراش اشاره کرده که در آن دستگاههای سانتریفوژ آلوده کشف شده است. اسم کامل آن «شرکت پارس تراش ایران» است که به‌ شمارهٴ 67977 به‌ثبت رسیده و کارگاهی دارد که در بیرون شهر واقع شده است.

اعضای هیأت مدیره شرکت عبارتند از:
1) مرتضی بهداد، رئیس هیأت مدیره
2) محمدحسین الله‌داد، معاون هیأت مدیره
3) محمد اسماعیلی، مدیرعامل
4) محمدعلی افشاری، عضو هیأت مدیره
5) محمد افشاری، عضو هیأت مدیره
6) عبدالله جودت، عضو هیأت مدیره
طبقه دوم و سوم و چهارم ساختمان شرکت پارس تراش متعلق به شرکت کالا الکتریک است که پیش از این مقاومت ایران آن‌را افشا کرده است و دست‌اندرکار ساختن سانتریفوژ است
طبقه پنجم و ششم مربوط به شرکت انرژی نوین است که آن‌هم درگیر ساختن سانتریفوژ است.
طبقه هفتم آن مربوط به شرکت الکترونیک هسته‌یی است که به‌تازگی تأسیس شده و هنوز کارش را شروع نکرده است.

13-شرکت توسعهٴ صنایع انرژی پیشگام: این شرکت که تحت عنوان یک شرکت الکترونیکی ثبت شده است در اوایل دهه 1990 برای پوش راه‌اندازی مرکز تحقیقات و تولید سوخت هسته‌یی اصفهان تشکیل شد. این شرکت هم‌اکنون قسمت طراحی یو.سی.اف و اف.ام.پی اصفهان را به‌عهده دارد. و پیگیر کار تولید گاز هگزافلوراید است. همچنین نظارت بر پروژه «سایت واحد سوخت اردکان یزد» و همچنین راه‌اندازی چند مرکز دیگر را به‌عهده دارد.
دفتر اصلی شرکت توسعهٴ صنایع انرژی پیشگام در اصفهان خیابان ارتش - کوچه شهید زهرایی – پلاک 140، واقع است و شماره تلفن آن: 2211660 است.
آدرس تهران این شرکت عبارتست از: میدان فاطمی، خیابان بیستون، خیابان دوم، پلاک 11.
این شرکت هیچ تابلویی ندارد و شماره تلفنهای دفتر تهران: 8968031، 8956597 است. و مدیرعامل این شرکت: مهندس علیرضا فرهنگ است.
رئیس هیأت مدیره و اعضای هیأت مدیره مرکز تحقیقات و تولید سوخت اصفهان:
رئیس هیأت مدیره مرکز تحقیقات و تولید سوخت اصفهان مهندس منصور حبشی‌زاده است
اعضای هیأت مدیره آن: مهندس محسن آل رسول و مهندس مجید شعبانی‌کیا هستند.
مسئول کنترل پروژه: مهندس مهدی فاخران.
مسئول دفتر تهران: مهندس مهدی امری.
این شرکت که رسماً برای «عرضه و انجام کلیه خدمات لازم جهت اجرای طرحهای صنعتی» ثبت شده است، نقش بسیار زیادی در تأمین خدمات و خریدها و وارد کردن کالاهای قاچاق برای دستگاه اتمی رژیم برعهده دارد.
آدرس این شرکت: تهران خیابان امیرآباد شمالی ساختمان مرکزی سازمان انرژی اتمی است.

هیأت مدیره شرکت:
رضا آقازاده رئیس هیأت مدیره (رئیس سازمان انرژی اتمی)
علی اعلایی سرشاد نایب رئیس
سیدحسین حسینی مدیرعامل
مسعود فیض و محمدعلی قاضی طباطبایی و مهدی صدرنیا هستند. این شرکت در تأمین دیتریوم دخالت دارد.

15-شرکت هسته فراید
تولید دستگاههای سانتریفوژ
تولید دستگاههای سانتریفوژ در اصفهان صورت می‌گیرد. ا ین مرکز در حوالی روشن دشت بین دو شهرک مسکونی حاجی میرزایی و شهرک مسکونی سازمان انرژی اتمی قرار دارد. تست سانتریفیوژها در مرکزی در آبعلی تهران صورت می‌گیرد این مرکز با پوش شرکت کالا الکتریک است که رسماً تحت عنوان کارخانه ساعت سازی به ثبت رسیده است.



استفاده از متخصصان چینی، روسی، آلمانی، چک و حتی آرژانتینی در معادن اورانیوم
پس از گشایش اولین سایت در نزدیکی یزد در سال 1985، متخصصان چینی، روسی، آلمانی، چک و حتی آرژانتینی یکی پس از دیگری برای یافتن معادن جدید کار کرده‌اند. پس از آن کارخانه‌های جداسازی مواد معدنی که آخرین آن، تأسیسات ساخته شده با کمک چین در نزدیکی شهر اردکان بود که باید در سال 2005 فعالیت خود را شروع کند.

تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم و قاچاق رژیم ایران

در زمینه قاچاق تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم موارد متعددی از آنها توسط مقاومت ایران و کانال‌ها و محافل بین‌المللی تا کنون افشاء شده که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می‌شود. 1-روز 11مرداد یک محموله قاچاق رژیم ایران مربوط به تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم در ایتالیا کشف شد. خبرگزاری ایتالیایی آنسا که از این موضوع پرده برداشت، اعلام کرد: یک کامیون ایرانی متعلق به یک شرکت تجاری وابسته به رژیم ایران که در زمینه تهیه وسایل تأسیسات اتمی فعالیت می‌کرد در یکی از ایستگاههای مرزی ایتالیا با سوئیس به نام کاشیناگوبا توقیف شد. محموله این کامیون برای سایت اتمی اصفهان تهیه شده بود. حکم توقیف این کامیون و محموله آن را دادستانی شهر کومو در شمال ایتالیا صادر شد.
محموله مذکور شامل: دوهزار و 240کیلوگرم لوله بود که با آلیاژی از کروم و نیکل ساخته شده و می‌توانند حرارتهای بسیار بالا را تحمل کند. این لوله ها رسماً راهی سوئیس بودند و قرار بود پس از آن، با وساطت شرکت دیگری به نام (گرین پاور) به ایران و مشخصاً به اصفهان فرستاده شوند. این لوله ها در دستگاههایی که اورانیوم خام را به گاز هگزافلوراید تبدیل می‌سازند مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک شرکت صنعتی ایتالیایی به نام جی.اف.ام نیز در این رابطه متهم به صادرات بدون مجوز شده است.
2- اخراج یک دیپلومات رژیم آخوندی از سوئد به جرم تلاش برای دستیابی به مواد مورد استفاده در ساخت سلاحهای کشتار جمعی در دستور کار دولت سوئد قرار گرفت. این دیپلومات ایرانی که رئیس بخش اقتصادی سفارت رژیم ایران در استکهلم بود از سوی مقامات سوئدی 7روز فرصت یافت که سوئد را ترک کند. (30مهر81)
3-خبرگزاری فرانسه گزارش داد پلیس توکیو و مقامهای گمرکی به دفاتر یک کمپانی ژاپنی که متهم به صدور تکنولوژی است و ایران را قادر به ساخت سوخت جامد برای موشک می‌سازد یورش بردند. بنا‌ به گزارش خبرگزاری کیودو 11دفتر تجهیزات اندازه‌گیری و آسیاب مواد، مظنون به نقض قوانین تجارت خارجی ژاپن و فروش دو دستگاه آسیاب جت میل که حدود160 تا 800میلیون دلار قیمت دارد به کمپانی کالاهای نظامی در ایران هستند.
4-رابین کوک، وزیر خارجه انگلستان، اعلام کرد که سرویسهای اطلاعاتی این کشور، برنامه هسته‌یی رژیم ایران را ردیابی کرده‌اند و توانستند از تلاش این رژیم برای دستیابی به تکنولوژی انگلستان جلوگیری کنند.
5-دولت آلمان رژیم ایران را یکی از بزرگترین خریداران تکنولوژی سلاحهای کشتار جمعی می‌داند و به همین خاطر به شرکتهای آلمانی اخطار داده که در ارسال تکنولوژی پیشرفته [نظامی] به دوبی محتاط باشند، زیرا رژیم ایران در منطقه تجارت آزاد دوبی در پوش شرکتهای عادی به خرید تکنولوژی سلاحهای کشتار جمعی و پیشبرد برنامه‌های تسلیحاتی و اتمی خود مبادرت می‌ورزد»
6-مطبوعات آلمان نیز فاش ساختند که رژیم ایران معاملات خود را برای قاچاق تجهیزات هسته‌یی جهت استفاده در رآکتور اتمی بوشهر از طریق کشورهای لهستان و آلمان افزایش داده است. به گفته مقامهای آلمانی، در سال جاری دامنهٴ فعالیت شرکتهای مظنون که کالا به ایران صادر می‌کنند به نحو چشمگیری افزایش یافته است. کریستف لانگه دادستان امور اقتصادی در شهر پوتسدام آلمان گفت: حدود 50شرکت و مؤسسه تولیدی در آلمان در کانون توجه دادستانی قرار دارند.
یکی از این شرکتها مؤسسه‌یی به نام (فرو) در برلین است که بازرسان از طریق کامپیوتر این شرکت به قاچاق تجهیزاتی توسط آن پی بردند. بازرسان گمرک آلمان سه سال پیش به یک ورقهٴ صدور کالا پی بردند که یک دفتر مهندسی در شهر ماگدبورگ آلمان چند سال پیش قطعاتی از یک جرثقیل ویژه را به روسیه فرستاده بود از قرار معلوم این جرثقیل در نیروگاه آب سبک تأسیسات اتمی بوشهر به‌کار گرفته شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5eb91086-27d5-4e5e-8049-1e643c638277"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات