728 x 90

یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل‌متحد (یونیسف)
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل‌متحد (یونیسف)
11دسامبر سال 1946، به توصیه شورای اقتصادی ـ اجتماعی ملل‌متحد و با
تصویب مجمع عمومی سازمان ملل صندوق کودکان ملل‌متحد با نام اختصاری یونیسف، تأسیس شد.


چگونگی تأسیس و ساختار یونیسف

جنگ جهانی دوم قربانیان زیادی گرفت به‌ویژه از کودکان. وضعیت فاجعه‌بار کودکان و تلاش برای جلوگیری از تکرار چنین وضعیتی، مجمع عمومی ملل‌متحد را بر آن داشت که در دسامبر ۱۹۴۶، یک صندوق بین‌المللی را برای حمایت از کودکان در اروپا، چین و کشورهایی که درگیر جنگ شده بودند تأسیس کند. با گذشت چند سال، در دسامبر ۱۹۵۰ بنا‌ به تصمیم مجمع عمومی، مأموریت یونیسف، برای کمک به کودکان کشورهای فقیر و در حال توسعه تغییر یافت. در نهایت در اکتبر ۱۹۵۳ مجمع عمومی تصمیم گرفت تا این سازمان را به‌عنوان یکی از «ارکان دائمی» نظام ملل‌متحد بشناسد.
مرکز یونیسف در نیویورک است.


اهداف و وظایف یونیسف

در حال حاضر یونیسف ۵ اولویت اساسی را دنبال می‌کند: بقا و رشد کودکان
آموزش و تحصیلات پایه
برابری جنسی (شامل تحصیل برای دختران)،
حفاظت از کودکان در برابر خشونت، سوء‌استفاده و تجاوز و بیماری ایدز
حمایت از مشارکت در حقوق کودکان
حوزه‌های عملکرد یونیسف شامل رشد در دوران کودکی، تحول و مشارکت در دوران جوانی و مهارتهای زندگی بر اساس آموزش و تحصیل می‌باشد.
یونیسف برای پیشبرد این اهداف از مداخله مستقیم و قانونی گرفته تا آموزش و تحصیل و تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند.


ساختار یونیسف

یونیسف در ساختار سازمانی خود دارای سه رکن است: (این سه محور هم نوشتاری و هم خوانده شود)
1ـ هیأت اجرایی
2ـ دبیرخانه
3ـ دفاتر منطقه‌یی
هیأت اجرایی از نمایندگان دولتهای عضو تشکیل شده است. ترکیب آن با توجه به توزیع جغرافیایی و نمایندگی دولتهای اصلی اهداکننده و دریافت کننده کمک تعیین می‌شود. انتخاب اعضا برعهده شورای اقتصادی و اجتماعی ملل‌متحد است
دبیرخانه: یک مدیر اجرایی به‌عنوان رئیس دبیرخانه از سوی دبیرکل سازمان ملل‌متحد و با مشورت هیأت اجرایی انتخاب می‌شود. مدیر اجرایی مسئول اداره و اجرای برنامه‌های یونیسف است.

دفاتر منطقه‌ای: این دفاتر به اجرای برنامه‌های یونیسف کمک می‌کنند. دفاتر منطقه‌یی یونیسف در مناطق زیر مستقر می‌باشند:
آسیای شرقی و پاکستان (بانکوک ـ تایلند)
آفریقای شمالی و آسیای غربی (امان ـ اردن)
جنوب و آسیای مرکزی (دهلی‌نو ـ هندوستان)
آفریقای شرقی و جنوبی (نایروبی ـ کنیا)
آفریقای مرکزی و غربی (ابیجان ـ ساحل عاج)
کشورهای آمریکایی و حوزه کارائیب (بوگوتا – کلمبیا)
یونیسف به پاس خدماتش در سال ۱۹۶۵ جایزه صلح نوبل و در سال ۲۰۰۶ جایزه شاهزادهٴ اتریش را برد. در آمریکا، کانادا و برخی کشورهای دیگر هم یونیسف مورد قدردانی قرار گرفت و به‌خاطر فعالیتهایش اجازه یافت برای کمک به کودکان به جمع‌آوری کمک مالی بپردازد


منابع مالی یونیسف

یونیسف تا حد زیادی به کمکهای خیریه و صندوقهای اعانه متکی است. مثلاً در آمریکای شمالی در فصل شکار کمک مالی مردم به یونیسف به‌عنوان یک رسم درآمده است. تنها در یک سال، در آمریکا 132میلیون دلار و در کانادا 91میلیون دلار از این طریق جمع‌آوری شد.
یونیسف از راههای دیگر هم به جمع‌آوری کمک مالی می‌پردازد. برای مثال:
در ۷ سپتامبر ۲۰۰۶ توافقنامه‌ای بین یونیسف و باشگاه فوتبال اسپانیایی بارسلونا منعقد شد. به موجب این توافقنامه قرار شد بارسلونا 7درصد از درآمد خود را به مدت ۵ سال به یونیسف بدهد و این تیم از لوگوی تبلیغاتی یونیسف «UNICEF» بر روی پیراهن خود استفاده کند.
این نخستین بار بود که یونیسف از چنین حامی قدرتمندی برخوردار می‌شد. همین‌طور این نخستین بار در طول تاریخ باشگاه بارسلونا بود که از مارک سازمانی دیگر بر روی پیراهنش استفاده می‌کرد.
یونیسف آنطور که در تعریف و اساسنامه آن آمده یک سازمان صرفاً تخصصی است، اما بسیاری مسائل کودکان راه به امور سیاسی و نوع حکومتها و رفتار آنها بر می‌گردد، در این موارد یونیسف چه کار می‌کند؟


فعالیتهای سیاسی یونیسف

یونیسف در سطح سیاسی هم فعال است و سعی می‌کند با تشکیل کنفرانس‌های بین‌المللی، نیازهای کودکان را در صدر دستور کار سیاسی کشورهای مختلف قرار دهد.
مثلاً استفاده دولتها و شبه‌نظامیان از کودکان در جنگ را افشا و محکوم می‌کند. یا نقض حقوق کودکان را در برخی کشورها با تهیه گزارشهایی برملا می‌سازد.
البته این موارد هم همیشه تحت تأثیر ملاحظاتی است که سازمان ملل‌متحد برای حفظ رابطه با دولتها حتی دولتهای مستبد و دیکتاتوری دارد. برای مثال در مورد سوریه به‌رغم کشتار علنی کودکان توسط رژیم بشار اسد، واکنش چندانی از یونیسف و بسیجی برای حمایت از آنها مشاهده نشده است چرا که خط و سیاست سازمان ملل‌متحد بر استمالت و مماشات با رژیم اسد و مذاکره با آن استوار است. مأموریت کوفی عنان و اخضر ابراهیمی در رابطه با سوریه در همین چارچوب بوده است.
یونیسف یکی از اهداف خود را مصون‌سازی و حفاظت از جان کودکان قرار داده است. این ارگان ملل‌متحد تا چه حد در پیشبرد این هدف موفق بوده است؟


حفاظت از جان کودکان

نگاهی به آمار مرگ و میر کودکان، نگاهی به کشتار کودکان در کشورهایی چون ایران و عراق و سوریه به‌خوبی نشان می‌دهد که یونیسف در زمینه حفاظت از جان و سلامت کودکان پیشرفتی چندانی نداشته است.
هر سال بیش از ۲ میلیون کودک با بیماریهایی که با رسیدگیهای اولیه پزشکی و دارویی قابل پیشگیری هستند جان خود را از دست می‌دهند.
در عراق بر اثر حاکمیت دست نشاندگان رژیم ایران نظیر نوری مالکی و قتل و کشتاری که شبه‌نظامیان آنها راه انداخته‌اند دو میلیون کودک یتیم وجود دارد
در سوریه، از زمان شروع قیام در مارس 2011 تا کنون 4591 کودک زیر سن 16سال کشته شده‌اند و این رقم هر روز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، دهها هزار کودک سوری آواره کشورهای همسایه گردیده‌اند.
در ایران تحت حاکمیت آخوندها وضعیت کودکان فاجعه‌بار است. تا خمینی دژخیم بود، هزاران کودک را روانه میدانهای مین در جنگ با عراق کرد. کودکان زیادی را پتو پیچ کرده و برای پاکسازی میادین مین به کشتن می‌دادند. از هنگامی که جانشینان او روی کار آمدند، با سیاستهای ویرانگر خود و دزدی و چپاول نجومی بیشترین آسیب را به کودکان ایرانی رساندند. بر اساس آمارهای اعلام شده، بیش از 3میلیون کودک کار در ایران وجود دارد. به اعتراف رسانه‌های حکومتی ”کودکان کار در ایران از چهار سالگی وارد بازار کار می‌شوند“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94d96db3-52fb-4091-bd01-fc1369ef4f6b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات