728 x 90

فریدوم هاوس ـ خانه آزادی

فریدوم هاوس_خانه آزادی
فریدوم هاوس_خانه آزادی

فریدوم هاوس ـ خانه آزادی


فریدوم هاوس Freedom House معروف به ”خانهٴ آزادی“ یک سازمان غیردولتی در آمریکاست که در مورد دموکراسی، آزادیهای سیاسی و حقوق‌بشر تحقیقات و از آنها دفاع می‌کند

شکل‌گیری فریدوم هاوس

فریدوم هاوس Freedom House در31اکتبر سال 1941 تأسیس شد و ”وندل ویلکی“ Wendell Willkieو ”النور روزولت“ Eleanor Roosevelt به‌عنوان اولین رؤسای افتخاری آن برگزیده شدند. فریدوم هاوس با تشویق «فرانکلین روزولت» رئیس‌جمهور وقت آمریکا تشکیل شد.. این سازمان در خلال جنگ جهانی دوم و بین سالهای 1942 تا 1943 میلادی یک برنامه هفتگی رادیویی تحت عنوان ”سلاح سری ما“ ترتیب داد. این برنامه علیه فاشیسم هیتلری بود.
پس از جنگ جهانی دوم، فریدون هاوس مبارزه علیه تهدید دولتهای دیکتاتوری و بلوک شرق را آغاز کرد. رهبری این سازمان معتقد بود که گسترش دموکراسی بهترین سلاح علیه دیکتاتوریهاست.
فریدون هاوس تصریح می‌کند دیدگاه این سازمان در رابطه با آزادی بر پایه فرهنگ نیست. یعنی نمی‌توان آزادی و حقوق‌بشر را به بهانه تفاوت فرهنگها محدود کرد.
مقر اصلی فریدوم هاوس در میدان «دوپانت» در واشینگتن است. اما دفاتری نیز در دوازده کشور شامل اوکراین، مجارستان، صربستان، اردن، مکزیک و همچنین کشورهای آسیای مرکزی دارد.

فعالیتهای فریدوم هاوس

فریدوم هاوس به‌طور سالانهٴ ”گزارش آزادی در جهان“ را منتشر می‌کند. این گزارش میزان آزادیهای سیاسی و مدنی هر کشور را بررسی می‌کند
شیوه تحقیقات این سازمان برای تهیه این گزارش بر اساس استاندارهای حقوق سیاسی و آزادیهای مدنی است و به‌طور کلی به اعلامیه جهانی حقوق‌بشر استناد می‌کند. این استاندارد‌ها به همه کشورها و مناطق، فارغ از منطقه جغرافیایی، ترکیب مذهبی یا قومی یا سطح توسعهٴ اقتصادی اطلاق می‌شود.
فریدوم هاوس در زمینه آزادی مطبوعات نیز گزارش سالانه تهیه می‌کند. علاوه بر این یکبار گزارشی در زمینه آزادی زنان در خاورمیانه منتشر کرد.
در آخرین گزارش سالانه این سازمان که در روز 11اردیبهشت ماه امسال منتشر شد، رژیم حاکم بر ایران در ردیف بدترین رژیمها در زمینه آزادی مطبوعات قرار گرفته است.

بودجه سازمان فریدوم هاوس چگونه و از کجا تأمین می‌شود؟

در سال 2001، فریدوم هاوس یا خانه آزادی درآمدی معادل 11 میلیون دلار داشت. این درآمد در سال 2006 به 26 میلیون دلار رسید. از سال 2010 بودجه‌یی که توسط دولت آمریکا به فریدوم هاوس اختصاص یافت، اغلب بودجه آن را تشکیل می‌داد.

حمایت از مبارزه با دیکتاتورها

فریدوم هاوس یا خانهٴ آزادی تصریح می‌کند که منتقد شدید ایده ”مک کارتیسم“ در خلال دهه 1950 و 1960 بوده و از جنبش حقوق مدنی (جنبش ضدنژاد پرستی) و رهبری آن شامل شماری از شخصیتهای سرشناس حقوق مدنی در آمریکا حمایت می‌کند.
این سازمان با دیکتاتوریها در آمریکای مرکزی و شیلی، آپارتاید در آفریقای جنوبی، سرکوب در پراگ، جنگ شوروی در افغانستان، کشتار و نسل‌کشی در بوسنی و رواندا و نقض وحشیانهٴ حقوق‌بشر در برخی کشورها مخالفت کرده است. فریدوم هاوس از شیلی در حکومت پینوشه انتقاد کرده و این کشور را ”غیرآزاد“ توصیف کرده بود. آمریکا و برخی کشورهای غربی مخالف این توصیف بودند و تا آخرین روز از دیکتاتور شیلی حمایت کردند.
در سالهای اخیر، فریدون هاوس از شهروندانی که درگیر چالش علیه رژیمهای موجود در صربستان، اوکراین، قرقیزستان، مصر، تونس و دیگر نقاط بوده‌اند، حمایت کرده است.
این سازمان می‌گوید ”از کسانی که برای ارتقاء حقوق‌بشر در محیطهای چالش برانگیز سیاسی تلاش کرده‌اند دفاع می‌کند“.
البته برخی منتقدان می‌گویند به نسبت ابعاد جنایتی که برخی دیکتاتورها مرتکب می‌شوند، موضع‌گیریهای فریدوم هاوس بسیار محتاطانه و نرم است. مثلاً در رابطه با آنچه در ایران می‌گذرد. یا جنایاتی که در سوریه توسط رژیم بشار اسد علیه خبرنگاران و آزادی مطبوعات و بیان صورت می‌گیرد. برخی بر همین اساس می‌گویند این سازمان تحت تأثیر سیاستهای وزارت‌خارجه آمریکا قرار می‌گیرد.
در گزارشهای دوره‌یی فریدوم هاووس، کشورهای جهان از نظر آزادی بیان و حقوق‌بشر به 3 دسته تقسیم شده‌اند. آزاد، نیمه آزاد و غیرآزاد

کشورهای جهان از نظر آزادی بیان و حقوق بشر


این نقشهٴ کشورهای آزاد را در بررسی سال 2010 نشان می‌دهد
رنگ سبز 89 کشور آزاد
رنگ زرد 62 کشور نیمه آزاد
رنگ بنفش 42 کشور غیرآزاد

کشورهای دموکراسی آزاد بر طبق آرای عمومی مردم

 
در این نقشهٴ که در بررسی سال 2013 تهیه شده، کشورهایی که با رنگ آبی نشان داده شده‌اند، کشورهای ”دموکراسی آزاد بر طبق آرای عمومی مردم“ می‌باشند.
 

درصد کشورها در هر دسته بندی طی یک دورة زمانی


در این تصویر، درصد کشورها در هر دسته‌بندی طی یک دورهٴ زمانی از سال 1973 تا سال 2013 نشان داده شده است.
رنگ سبز کشورهای آزاد
رنگ زرد کشورهای نیمه آزاد
رنگ بنفش کشورهای غیرآزاد
از سال 1972 تا کنون فریدوم هاوس یک گزارش سالانه منتشر می‌کند که نشان‌دهنده آزادی در جهان است.

رتبه‌بندی کشورها در زمینه آزادی

در گزارش سالانه فریدوم هاوس درجه آزادی در کشورها و مناطق مورد منازعه در سراسر جهان بررسی می‌شود. در این بررسی آزادیهای مدنی و حقوق سیاسی را از رتبه یک، که آزادترین می‌باشد تا رتبه هفت که غیرآزادترین است، درجه‌بندی کرده‌اند.
از سال 2003 در این بررسیها کشورهایی که از یک تا دو و نیم درجه‌بندی شده بودند، کشورهای آزاد، آن دسته که بین 3 تا پنج و نیم درجه‌بندی شده بودند، کشورهای نیمه آزاد و از پنج و نیم تا 7 را تحت عنوان ”غیرآزاد“ درجه‌بندی کردند.
این گزارشها در زمینه تحقیقات، اغلب توسط اساتید علوم سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای مثال در سال 2003، کانادا رتبه اول را با عدد یک در آزادیهای مدنی و حقوق سیاسی به‌دست آورد. کره شمالی در هر دو زمینه نمره آخر یعنی 7 دریافت کرد. رژیم ایران نیز در زمره کشورهای غیرآزاد است.

آزادی بیان:

نقشه مربوط به آزادی بیان در سال 2012

 
نقشه مربوط به آزادی بیان در سال 2012
رنگ قرمز غیرآزاد
رنگ زرد نیمه آزاد
رنگ سبز آزاد
این گزارش بر اساس معیارهای جهانی نوشته شده. کوچکترین واحد بررسی آن یک فرد است. بررسیهای آن بر پایه تحلیلها و ارزیابیهای چندجانبه توسط یک تیم از متخصصان و شخصیتهای منطقه‌یی صورت می‌گیرد. این تیمها شامل تیم مشاوران داخلی و خارجی است. معیار این گزارش، میزان آزادی رسانه‌های خبری و پایگاههای اینترنتی است که آیا آزادانه و بدون ترس از تلافی‌جویی کار می‌کنند یانه.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4f4a4fa2-e2c6-450b-9ff3-0bc7ba1758d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات