728 x 90

-

درگذشت دوست و مدافع والای مقاومت مولود آئونیت

-

مولود آئونیت رئیس افتخاری مراپ جنبش ضدنژاد پرستی و دوستی با خلقها منتشر شده
مولود آئونیت رئیس افتخاری مراپ جنبش ضدنژاد پرستی و دوستی با خلقها منتشر شده
مولود آئونیت رئیس افتخاری جنبش ضدنژاد پرستی و دوستی با خلقها (مراپ)، مبارز حقوق‌بشر و مدافع نامدار دفاع از حقوق پناهندگان در فرانسه و از حامیان پیگیر مقاومت ایران و مجاهدان اشرفی، در پی بیماری سرطان، بعدازظهر جمعه ۲۰مرداد در پاریس چشم از جهان فروبست.
وی که از شخصیتهای برجسته سیاسی و اجتماعی فرانسه و از منتخبان مردم منطقه پاریس و حومه بود، پس از کودتای هفده ژوئن ۲۰۰۳، ضمن محکوم کردن این توطئه و همدستی ننگین با دیکتاتوری آخوندی، همواره در کنفرانسها و گردهماییها مقاومت ایران شرکت می‌کرد، به مجاهدان اشرفی عشق می‌ورزید و با حمایت از ایستادگی دلیرانه آنها، حتی در دوران سخت بیماری جانکاه سرطان، در هیچ فرصتی از دفاع از حقوق آنها فروگذار نکرد.

رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، خانم مریم رجوی با ابراز تأسف عمیق از درگذشت آقای مولود آئونیت گفت امروز اشرفیها و مقاومت ایران یک دوست و مدافع والا و جامعه بشری یکی از سخنگویان وجدان‌ بیدار خود را از دست دادند. اما تا مبارزه برای حقوق‌بشر جاری است، نام مولود آئونیت باقی خواهد بود.
خانم رجوی با یادآوری تلاشهای خستگی‌ناپذیر آقای آئونیت در کارزار حذف نام مجاهدین از لیست گروه‌های تروریستی اروپا و محکوم شناختن حمله و توطئه 17ژوئن علیه مقاومت ایران و همبستگی جهانی با اشرف افزود:
صدای مولود آئونیت فراموش نخواهد شد که گفت: «حصار جنایتکارانه اشرف مایه بی‌اعتباری جامعه بین‌المللی است و ننگی است که هیچ‌یک از ما آن را تحمل نخواهیم کرد».
سخنانش را فراموش نمی‌کنیم که گفت: «کارزار مقاومت ایران، ارزشهای واقعی فرانسه را زنده کرد»
و ایمان او به پیروزی خلق‌ها از یاد نمی‌رود که گفت: «تجهیزات نبرد هر چه باشد، و هر چند منافعی در کار باشد که ربطی به قانون و آزادیهای اساسی نداشته باشد، اما اراده یک ملت و مقاومت برای ارزشهای مشخص می‌تواند به پیروزی برسد».
خانم رجوی فقدان آقای مولود آئونیت را به خانواده محترم او به‌ویژه همسرش و نیز به جنبش علیه نژادپرستی و برای دوستی بین خلقها (مراپ) و رئیس آن خانم رونه لومینیو و به همه مبارزان حقوق‌بشر تسلیت گفت.

مولود آئوئیت که‌ زاده الجزایر در سال ۱۹۵۳ بود، از دوران طفولیت همراه با خانواده‌اش به فرانسه مهاجرت کرد و به‌دلیل برخورداری از انگیزه‌های مبارزاتی و ارزشهای برجسته انسانی، به سرعت در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی عدالتجویانه و حقوق‌بشری شرکت کرد و با حزب کمونیست فرانسه به همکاری پرداخت. وی در سال ۱۹۷۹ به جنبش ضدنژادپرستی و دوستی با خلقها پیوست و اندکی بعد، ریاست حوزه این جنبش در منطقه سن سن دونی در حومه شمالی شهر پاریس را به عهده گرفت. وی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ توسط شورای جنبش ضدنژاد پرستی و دوستی با خلقها به‌ریاست این جنبش برگزیده شد.
یکی از معروفترین اقدامات این شخصیت ضدنژاد پرستی، سازماندهی و شرکت در پیاده روی معروف از شهر مارسی تا پاریس در حمایت از برابری و علیه نژادپرستی در سال ۱۹۸۳ بود.
مولود آئونیت به‌خاطر مبارزه خستگی‌ناپذیر در دفاع از برابری و علیه نژاد پرستی، در سال ۲۰۰۰ به دریافت نشان ملی لیاقت و در سال ۲۰۰۳ نشان لژیون دنور فرانسه را دریافت کرد.
وی همچنین یک دوره در انتخابات شورای منطقه‌یی لیل دوفرانس (پاریس و حومه) شرکت کرد و از سوی مردم به عضویت این شورا برگزیده شد.

مولود آاونیت، یکی از حامیان و مدافعان مقاومت ایران و مجاهدان اشرف بود و به‌ویژه پس از کوتای هفده ژوئن ۲۰۰۳، ضمن محکوم کردن این توطئه و همدستی ننگین با دیکتاتوری آخوندی، به حمایت از رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت برخاست و بارها و بارها در دفاع از آرمان مقاومت و مجاهدین سخنرانیهای پرشوری کرد.
ژان میشل ریرا (Jean-Michel Riera) سینماگر برجسته فرانسوی، فیلم مستندی از زندگی این شخصیت مبارز حقوق مهاجران و ستم دیدگان را در دست تهیه دارد.
این یار وفادار مقاومت و مجاهدان اشرفی، سرانجام پس از حدود سه سال مبارزه با بیماری سرطان، روز جمعه 20مرداد، مصادف برابر با 10اوت، چشم از جهان فروبست و همه مبارزان حقوق پناهندگان و ستمدیگان را در غم و اندوه فرو برد. یاد این یار وفادار مجاهدان اشرفی و مقاومت مردم ایران گرامی باد.
 

بزرگداشت مولود آئونیت، در اقامتگاه رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت - اورسور اواز-۲۱ شهریور ۱۳۹۱

سخنان رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت:
آنی عزیز
مانون و اورلین عزیز،
خانواده عزیز آئؤنیت،
خانم رونه لومینیو عزیز، پرزیدنت جنبش مرآپ،
آقای شهردار ابرویلیه، ژاک سالواتور،
خانمها و آقایان،
دوستان گرامی،
به همه شما سلام می‌کنم.
از این‌که برای بزرگداشت آقای آئونیت در این جا حضور یافته‌اید، صمیمانه از شما تشکر می‌کنم.
ما و شما و بی‌تردید جامعه مبارزان برای حقوق‌بشر در جهان، همگی در غم از دست دادن مولود شریک هستیم.
شما عضو خانواده خود و رهبر تاریخی جنبش مرآپ را از دست داده‌اید و ما یک مدافع بزرگ اشرفیها در اشرف و لیبرتی را.
در تمامی زندگی‌اش، مولود یک مدافع کرامت زنان و مردان، نه فقط در کشورش بلکه در سراسر جهان بود.
به همین دلیل، او با نژادپرستی مبارزه می‌کرد و به همین دلیل، او دوستی میان خلقها را گسترش داد. و به همین دلیل است که ما از فعالیت او و از هوشیاری و توجه او در این زمینه قدردانی می‌کنیم

چگونه مولود بر سر راه ما قرار گرفت؟
وقتی که مورد حمله قرار گرفتیم، وقتی که به نام عدالت مورد ظلم قرار گرفتیم، وقتی که زیر سیل افترائات قرار گرفتیم، وقتی که به‌خاطر منافع تجاری و دیپلوماتیک از هر طرف افترا و تهمت بر ما باریدن گرفت. در آن موقع مولود به یاری ما برخاست.
به یاری اشرف و به یاری حقوق‌بشر ایران و فریاد کشید:
اما آیا کسی که در مقابل سرکوب به مقاومت برخاسته است، تروریست است؟
بعد از تهاجم به شورای ملی مقاومت و در پی بند و بست بین دولت فرانسه و ملاها، مولود همراه با مرآپ و سایر سازمانهای مدافع حقوق‌بشر، ضمن محکوم کردن این عمل گفت: این تعرض به پرنسیپهای فرانسه به‌عنوان سرزمین پناهندگی است.
در آن زمان مولود گفت روز 17ژوئن۲۰۰۳روز سرافکندگی برای فرانسه است.

وقتی که تصاویر انبوه شهیدان و شکنجه شدگان در ایران را دید گفت: زمانیکه این تصاویر را می‌بینیم، وجدان تک‌تک ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. چگونه می‌توان با وجدان راحت به خواب رفت زمانیکه می‌دانیم در ایران به‌طور مرتب چنین چیزهایی رخ می‌دهد؟
بله، اعتقادات راسخ او فراموش نخواهد شد که گفت: آنچه باید روزانه در بارگاه مقاومت جاودانه ساخت، مبارزه برای شرافت و در راستای حقوق و آزادیهای پایه‌یی است. این، تقدیس وجود انسانی است. این آن چیزی است که حقوق‌بشر نام دارد.
می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و صمیمانه‌ترین تقدیرهای خود را نسبت به جنبش مرآپ به‌خصوص به رئیس آن خانم رونه لومینیو که همواره در کنار مردم ایران و ساکنان اشرف و لیبرتی است ابراز نمایم.
همچنین از همه مبارزان مراپ به‌خاطر حمایت بی‌وقفه از مجاهدان اشرف و لیبرتی تشکر می‌کنم.
همه می‌دانند که در سازمان ملل جنبش مرآپ نقض حقوق‌بشر در ایران را در همکاری نزدیک با اعضای مقاومت ایران محکوم کرده است.
یک بار مولود در توضیح همبستگی مرآپ با مقاومت ایران گفت: برای جنبشی مثل مراپ که در مقاومت علیه نازیسم تشکیل شد طبیعی است که امروز با کسانی که علیه نوع دیگر فاشیسم مبارزه می‌کنند، همبسته باشد.
بله پایداری آزادیخواهان در اشرف و لیبرتی سمبل مبارزه ملت ایران علیه فاشیسم دینی است. و چرا اشرفیها این همه پایداری و از خودگذشتگی می‌کنند؟ زیرا ایمان دارند که مبارزه برای آزادی مردم ایران پیروز می‌شود.
پایداری اشرفیها پیامی برای جهان بشری است.
این پیام که دیکتاتورها نمی‌توانند پابرجا بمانند. و من می‌گویم تا مبارزه برای حقوق‌بشر جاری است، تا مقاومت برای آزادی شعله‌ور است، نام مولود آئونیت در تاریخ درخشان باقی خواهد ماند.
از همه شما متشکرم
در مراسم بزرگداشت مولود آئونیت، همسرش، آنی آئونیت، در سخنان کوتاهی گفت:

تجلیلی که بعد از درگذشت مولود از او به‌عمل آمده، مرا بسیار تحت تأثیر قرار داده است. می‌دانم جنبش شما چقدر در تمام طول بیماری‌اش با او بود و می‌دانم که مولود در مبارزات شما همواره در کنارتان بود. این مبارزاتی برای دموکراسی است و به همه ما مربوط می‌شود. مولود عمیقاً ضدبنیادگرایی بود و بدون هیچ ابهامی صحبت می‌کرد و صمیمانه تمام زندگی‌اش را به مبارزه برای حقوق‌بشر اختصاص داد.
من از سوی تمامی اعضای خانواده تشکر می‌کنم و امیدوارم ایران به دموکراسی دست یابد.

سپس دخترش، مانون آئونیت گفت با این مراسم بار دیگر ما شاهد حضور مولود در این‌جا بودیم، او هرگز، هرگز و هرگز از مبارزه‌اش برای حقوق‌بشر دست برنداشت و بسیار خوشحالم که می‌بینم یاران زیادی در اطراف او وجود داشته‌اند. من به‌طور واقعی معتقدم که مردم ایران پیروز می‌شوند و این به‌خاطر مبارزه‌یی است که شما پیش برده‌اید و این چیزی است که پدرم خواهانش بود و باید ادامه یابد.


خانم رونه لومینیو، مسئول امور بین‌المللی جنبش مراپ در سخنانش در این مراسم گفت: به‌خاطر این قدردانی تکان‌دهنده که از مولود به‌عمل آمد، تشکر می‌کنم. من اولین بار همراه با مولود به این‌جا آمدم و از وحشیگریها، جنایات، شکنجه‌ها، دستگیریها و اعدام دهها هزار زندانی سیاسی به دست رژیم ایران و از مقاومت شما در برابر این رژیم مطلع هستم. یادم هست که در مقابل حملات و اقدامات عوامل رژیم ایران علیه مراپ در سازمان ملل و این‌که ما را به حمایت از تروریستها متهم می‌کرد، مولود می‌گفت «آنها همانقدرتروریست هستند که ژان مولن رهبر مقاومت ضدفاشیستی فرانسه تروریست بود و بنابراین وظیفه ما در مراپ این است که در کنار آنها باشیم».
خانم رونه لومینیو با مروری بر حمایتهای جنبش مراپ به رهبری مولود آئونیت تأکید کرد او در مراحل دشوار مثل حمله ننگین 17ژوئن و در روزهای پیروزی برای مقاومت در کنار شما بود و این دنیای مولود بود. او در طرف حق بود و در طرف عدالت و ما همراه مولود بارها به خودمان می‌گفتیم: وقتی که آزادی در تهران جوانه بزند، البته ما به آنجا خواهیم رفت و با هم جشن این آزادی را خواهیم گرفت و من مطمئنم که وقتی آزادی در تهران جوانه بزند، مولود حاضر خواهد بود.


ژاک سالواتور، شهردار اوبرویلیه، شهر محل اقامت مولود آئونیت نیز، در مراسم گرامیداشت او در اورسور اواز گفت:

تجلیلی که شما از مولود آئؤنیت، به‌عنوان یک شهروند بزرگ از شهر اوبرویلیه، به‌عمل می‌آورید، موجب مباهات شهر ماست. شهری که شهروندان بزرگ دیگری را در تاریخ خود شناخته و اکنون نام مولود آئونیت به آنها افزوده می‌شود. او به‌عنوان یک رزمنده و یک مقاوم بزرگ از دنیا رفت و اوبرویلیه همیشه خاطره‌اش را گرامی خواهد داشت. و فردا وقتیکه ایران دموکراتیک شود، مولود به نوبه خودش در آن شریک و سهیم خواهد بود. او با شیوه رفتاری که داشت به فرانسه آبرو بخشید.

استاندار ایو بونه، نماینده پیشین مجلس ملی فرانسه و رئیس سازمان اطلاعات این کشور در بزرگداشت مولود آئونیت گفت: او رئیس مراپ بود و به‌خاطر شجاعت و صراحتش در دفاع از حقوق‌بشر و ارزشهای جمهوری، اعتبار و پرستیژ کم نظیری به دست آورد
او همچنین فرزند خاک الجزایر بود. سرزمینی که نه تنها به الجزایر بلکه به فرانسه شماری از فرهیخته‌ترین انسانها را تقدیم کرده که هر یک الگوی ارزشمندی بوده‌اند.
وی در خاتمه سخنانش اضافه کرد: خدا را شکر که مقاومت ایران نه تنها یک جنبش مقاومت، بلکه نوعی اندیشه و فرهنگ است را شعله‌ور نگاه می‌دارد و به اعتقاد من این روح مقاومت خاموش نخواهد شد، همان‌طور که یاد و خاطره دوستمان مولود آئونیت فراموشی ناپذیر است.

سپس آقای بوعلیم الخدیر، از شخصیتهای فرانسوی و از دوستان مولود آئونیت که ریاست انجمن «درقلب جمهوری» را برعهده دارد سخنانی ایراد کرد و اظهار داشت: مولود برای من یک دوست، یک رفیق مبارز و همچنین یک برادر بود و زمانی ریاست انجمن ما در اوبرویلیه را برعهده داشت و همیشه می‌گفت باید به مبارزه برای اهداف جمهوری و حقوق‌بشر ادامه داد چون به‌خاطر شجاعت و پیگیری اهدافش همیشه درقلب ماست.
آقای ژان گالاس، از جنبش صلح، نیز طی سخنانی در گرامیداشت مولود آئونیت گفت: حقوق‌بشر، شرط تحقق صلح است. مبارزه علیه نژادپرستی و برای تفاهم و دوستی بین اقشار مختلف مردم نیز بخشی از همین مبارزه است و بدون دفاع از این حقوق، صلحی متصور نیست. دفاع از این حقوق بنیادین، دفاع از دموکراسی و محتوای مبارزه‌یی است که مولود به آن متعهد بود. این مفهوم مبارزه‌یی است که ما در کنار مقاومت شما ادامه داده‌ایم، با این امید که در سریع‌ترین زمان به این هدفها برسیم و در آن روز، بهترین ادای احترام نسبت به مولود، خواهد بود.

پیر بررسی رئیس حقوق‌بشر نوین و عضو کمیته ملی مشورتی حقوق‌بشر در فرانسه، گفت: مولود آئونیت و جنبش مراپ و همه ما در متن مبارزه مشترکی برای حقوق‌بشر شرکت داریم و برای این همبستگی باید از مقاومت ایران و کسانی چون مولود تشکر کرد.
پیر بررسی افزود: در طی سده‌ها و هزاره‌ها، سازمانها و تشکیلاتی بوده‌اند که می‌توان آنها را به‌لحاظ جهان‌بینی و فلسفه اشان از یکدیگر متمایز کرد، اما وقتی مبارزاتی مشترک – با اهدافی مشترک، مانند ما همه در یک نقطه به هم می‌رسند، این همبستگی و همراهی، به یمن وجود افرادی چون مولود آئونیت و تمام دوستانمان در مراپ که در بطن این مبارزه هستند، محقق می‌شود و این واقعیتی است مبارک که روح را جلا می‌بخشد و روحیه‌ها را تقویت می‌کند و مشوق ما در ادامه مسیر است.

دکتر صالح رجوی، نماینده شورای ملی مقاومت ایران در فرانسه، با تشکر از حضار و همسر و اعضای خانواده مولود آئونیت، گفت: شما با حضورتان در این جلسه یاد بود، ما را سرفراز کردید. سخنرانان همگی با قلبشان از مولود و زندگی و مبارزه مولود، سخن گفتند. از کسی که نسبت به رنج همنوعانش بسیار حساس بود و از جان و دل برای دفاع از حقوق‌بشر به پاخاست. کسی که نبردی خارق‌العاده‌ای را برای دوستی میان خلقها پیشبرد و از تمامی خلقها که در جستجوی آزادی هستند، به‌خصوص خلق فلسطین و مقاومت ایران حمایت کرد.
دکترصالح رجوی افزود: بعد از این همراهی سی ساله و مبارزه مشترکمان برای دموکراسی و حقوق‌بشر در کنار مولود آئونیت، می‌خواهیم خطاب به او بگویم:
مولود عزیز، مقاومت و مردم ایران و پیشگامان اشرفی آنها، همه ما، می‌خواهیم به تو بگوییم: ما تو را هرگز فراموش نمی‌کنیم و تو همواره در قلب ما جاودان خواهی بود.

یادآوری می‌کنیم که مولود آئونیت، مبارز برجسته ضدنژادپرستی و مدافع نامدار حقوق‌بشر و حقوق خلقها، ماه گذشته در اثر بیماری سرطان درگذشت و پیکر او در شهر محل اقامتش اوبرویلیه، با شرکت مردم شهر و دوستدارنش به خاک سپرده شد.
در این مراسم ژاک سالواتور، شهرداراوبرویلیه، سخنرانی کرد و پیام تسلیت فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه و وزیران و شخصیتهای برجسته فرانسوی درگرامیداشت مولود آئونیت را یادآوری کرد.
درمراسم خاکسپاری مولود آئونیت در اوبرویلیه هیأتی از سوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران شرکت داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/58716ae5-d1d1-425a-97b7-91ed58e6c438"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات