728 x 90

۱۰تیر ۱۳۷۷ - درگذشت سهراب شهید ثالث، کارگردان و از آغازگران موج نوی سینمای ایران

سهراب شهید ثالث
سهراب شهید ثالث

۱۰تیر ۱۳۷۷ درگذشت سهراب شهید ثالث است. وی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر سینمای ایران و یکی از آغاز‌گران موج نوی سینمای ایران محسوب می‌شود.

سهراب شهید ثالث متولد ۷تیرماه ۱۳۲۲ در تهران بود وی در اطریش از کالج پروفسور کراس، در رشته سینما فارغ‌التحصیل شد. فیلم‌های طبیعت بی‌جان و یک اتفاق ساده این کارگردان برنده جوایز بین‌المللی شده است. وی نزدیک به ۲۰فیلم کوتاه ساخته که به‌دلیل سانسور در نظام دیکتاتوری شاه هیچ‌گاه اجازه انتشار نیافتند.

سهراب شهید ثالث، از سال۱۳۵۳ به آلمان مهاجرت کرد. سهراب در مدت اقامت در آلمان چندین مستند برای رسانه‌های این کشور تولید کرد. کارهای برجسته اروپایی سهراب تحسین سینماگران جهان را برانگیخت. اغلب منتقدان معتقدند که سینمای سهراب به سینمای حقیقت معروف است.

از جمله فیلم‌های سهراب شهید ثالث می‌توان به:

-سیاه و سفید

-یک اتفاق ساده

-طبیعت بی‌جان

-گل‌های سرخ برای آفریقا

-همه چیز روبراه است

-در غربت

-فرزندخوانده ویرانگر

اشاره کرد.

 

سهراب شهید ثالث در برخورد با واقعیت‌های جامعه سبک خاصی داشت. او در نشان دادن زندگی انسان‌های حاشیه‌نشین با طولانی کردن سکانس و صداگذاری در صحنه تلاش می‌کند، عمق تنهایی و ملال‌آور بودن فقر آنها را به تصویر بکشاند. او با به تصویر کشاندن زندگی مردم در روستاها و حاشیه شهر‌ها به زیبایی عمق فقر آنها را به نمایش می‌گذاشت. این فیلم‌ها به‌دلیل بیان واقعیت هیچ‌گاه از سوی دستگاه سانسور و وحشت رژیم شاهنشاهی اجازه انتشار نیافتند.

سهراب شهید ثالث، در دهم تیرماه سال ۱۳۷۷ بر اثر بیماری سرطان کبد در شیکاگو، دیده از جهان فرو‌بست.

سهراب شهید ثالث با آن‌که مدت‌ها از ایران دور بود و بسیاری از سال‌های عمر خود را در آمریکا و کانادا به‌سر برده بود، اما همیشه به میهنش عشق می‌ورزید و با دشمنان مردمش ناسازگار بود.

مهم‌ترین ویژگی سهراب را باید در پایبندی او به اعتقاداتش و تعهدش در هنر دانست. او هرگز هنرش را به اختناق‌آفرینان نفروخت. این هنرمند مقاوم با مقاومت ایران نیز ارتباط نزدیکی داشته، همواره خود را از هواداران شورای ملی مقاومت می‌دانست.

درگذشت زودرس سهراب شهید ثالث، سینمای ایران را از یک استعداد درخشان محروم کرد، اما یادش در خاطر هموطنانش به‌ویژه علاقه‌مندان سینما همیشه زنده خواهد ماند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e6360a60-3f40-47ed-bcf3-e4850a5688cf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات