728 x 90

به‌یاد خلبان قهرمان مجاهد، سرهنگ بهزاد معزی در سالگرد پرواز جاودانگیش

خلبان قهرمان مجاهد، سرهنگ بهزاد معزی
خلبان قهرمان مجاهد، سرهنگ بهزاد معزی

سرهنگ خلبان بهزاد معزی متولد ۱۳۱۶ فرزند سپهبد محمود معزی فارغ‌التحصیل از دانشکده افسری در فرانسه از نوادگان عباس‌میرزا سردار جنگ‌های ایران و روس در مقام ولایت‌عهدی فتحعلی‌شاه قاجار است.

سرهنگ معزی به‌خاطر کارآیی و تسلط فوق‌العاده در پرواز در نیروی هوایی، به‌عنوان خلبان اختصاصی پروازهای شاه انتخاب شده بود و او بود که نهایتاً شاه را به مصر و سپس به مراکش برد.

سرهنگ میهن‌پرست، هواپیمای اختصاصی از اموال مردم ایران را که شاه به‌نام شخص خودش ثبت کرده بود، به ایران برگرداند و مورد تجلیل پدر طالقانی و افکار عمومی قرار گرفت. او سپس به مجاهدین پیوست و در مرداد ۱۳۶۰ رهبر مقاومت مسعود رجوی را با بنی‌صدر، اولین رئیس‌جمهور رژیم، در یک پرواز خطیر از پایگاه یکم شکاری در فرودگاه مهرآباد در تهران به پاریس منتقل کرد.

سرهنگ معزی عضو هیأت نمایندگی مجاهدین در شورای ملی مقاومت بود و در جلسات شورا و تصمیم‌گیری‌ها با موضع‌گیری‌ها و سخنان کوتاه بر سر بزنگاه‌ها می‌درخشید.

در ارتش آزادی‌بخش نیز هر گاه عملیاتی در جریان بود سرهنگ حضور داشت و از جمله در عملیات چلچراغ از فرماندهان جمع‌آوری سلاح‌ها و غنائم بیکران فتح مهران بود و شخصاً در انتقال غنائم و تسلیحات به پشت جبهه شرکت داشت.

در اجلاس ۶شهریور ۱۳۷۲ که خانم مریم رجوی به‌عنوان رئیس‌جمهور دوران انتقال قدرت به‌مردم ایران انتخاب شد، سرهنگ معزی حضور داشت و در مورد این انتخاب گفت:

«من انتخاب خواهر مریم را به ریاست‌جمهوری از صمیم دل تبریک میگم و امیدوارم این تعالی و ترقی یی که در سازمان مجاهدین به‌وجود آورده‌اند، حتی اگر یک‌هزارمش را در اجتماع ما به‌وجود بیاورند، کشور ما تبدیل به یک گلستان و یک ابرقدرت خواهد شد. ولی از طرف پرسنل تیزپرواز، عقابان تیز پرواز مطمئنم که بسیار خوشحال خواهند شد که یک سیمرغ بلندپروازی همیشه بالای سرشان به‌عنوان فرمانده کل قوا خواهد بود».

 

در طول دهه‌های گذشته، وزارت اطلاعات آخوندها، نیروی قدس، اطلاعات سپاه و وزارت‌خارجه رژیم از هیچ توطئه و ترفندی برای کشاندن سرهنگ معزی به ایران یا ترور او در خارج خودداری نکردند. اما کمیسیون امنیت و ضدتروریسم شورا با تکیه به انضباط فوق‌العاده سرهنگ و زندگی ساده مجاهدی او در کنار برادران مجاهدش در اورسوراواز، نقشه‌های دشمن ضدبشری را خنثی و توطئه‌ها را درهم‌کوبید.

در معامله آخوند خاتمی و خرازی با دولت وقت فرانسه در کودتای نافرجام ۱۷ژوئن۲۰۰۳ علیه مقاومت ایران، حکم اخراج سرهنگ معزی و تبعید او به‌ مناطق دورافتاده در فرانسه صادر شد ولی مقاومت ایران در چندین دادگاه این حکم را که خواسته آخوندها بود درهم‌شکست و سرهنگ معزی با استقبال شکوهمند به پاریس برگشت.

 

قهرمانی‌های سرهنگ معزی در کتاب پرواز بزرگ در ماجرای پرواز رهبر مقاومت در مرداد ۱۳۶۰ از پایگاه یکم نیروی هوایی در تهران به‌ پاریس نوشته شده است.

پرواز در خاطره‌ها، کتاب خاطرات سرهنگ معزی توسط مجاهد صدیق حمید اسدیان در سال ۱۳۸۵ تدوین و منتشر شد.

سرهنگ معزی خودش پرواز از تهران به پاریس را پرواز پروازهای خود توصیف کرده است.

پس از درگذشت مجاهد کبیر حمید اسدیان، سرهنگ دلیر در جمع مجاهدین و یاران شورایی در ۲۴آذر ۱۳۹۹ بر فضای غم و اندوه برشورید و خروشید که: برای مجاهد غم و غصه و عزاداری و گریه نداریم. فکر خواهر مریم و برادر مسعود را بکنید که با هر موردی که شهید می‌شود چه باید بکنند؟ سلاح مجاهد بر خاک افتاده را باید برداشت و جنگید تا روزی که حتی یک نفر از ما باقی بماند و در میدان آزادی سخنان و صدای مریم رجوی و برادر را بشنود.

سرهنگ معزی برجسته‌ترین خلبان ایران ۸۳سال داشت و از سوم دیماه تا روز درگذشتش در ۲۱دیماه ۱۳۹۹ در بیمارستان بستری بود و نهایتاً پس از ۴۲سال مجاهدت و پایداری در برابر استبداد دینی در پاریس درگذشت و به یاران شهید و صدیقش به‌ویژه شهیدان مجاهد خلق در ارتش و نیروی هوایی پیوست.

 

تسلیت خانم مریم رجوی در سوگ خلبان قهرمان سرهنگ بهزاد معزی

عقاب تیزپرواز آسمان آزادی و مقاومت ایران، قهرمان پرواز پروازها، خلبان مجاهد سرهنگ بهزاد معزی به‌ جاودانه فروغ‌ها و به‌ همه پرسنل نظامی مجاهد و مبارزی پیوست که در تاریخ معاصر فدای آزادی وطن و سعادت مردم ایران شدند.

من همواره مدیون او بودم و به او بارها گفتم که تا به ابد قدردان بالاترین خدمت بزرگش هستم.

روحش شاد که من، مجاهدین و مقاومت مردم ایران همیشه رهین خدمت بزرگ میهنی و انقلابی او هستیم که ودیعه مردم ایران، مسعود را از پایگاه یکم شکاری در تهران به‌سلامت به‌مقصد رساند.

او از این نظر جایگاهی والا در کنار شهید بزرگ حقوق‌بشر دکتر کاظم رجوی دارد و محبوب مردم و مقاومت ایران است.

او تمام زندگی و موقعیت شغلی و عمرش را نثار این مأموریت بزرگ کرد و با ۴۲سال مجاهدت و پایداری در برابر استبداد دینی سمبل وفاداری به‌ آرمان آزادی و الگوی درخشان مرزبندی و مبارزه با شاه و شیخ شد.

صراحت و روراستی‌اش، علو طبع و مناعتش که به‌ دلبستگی‌های دنیا پشت‌پا زده بود، پرهیزکاری و قهرمانی و از خود گذشتگی‌اش در رویارویی با رژیم حاکم، او را محبوب‌ترین پرسنل نظامی میهن‌پرست و مردم‌گرا تاریخ معاصر کرد.

 

چهل و اندی سال در دفاع از مسعود شیری غرنده با شمشیری آخته بود و در این زمینه با هیچ‌کس هیچ ملاحظه و مراعاتی نداشت. از این بابت برای همهٔ ما سرمشقی آموزنده بود.

راستی که سرهنگ معزی وارث حقیقی کلنل پسیان و همه پرسنل قهرمان و میهن‌پرستی است که در برابر دیکتاتوری‌های شاه و شیخ برای آزادی قیام کرده‌اند.

یاد سرهنگ اسماعیل فرخنده و ۱۲‌نفر از پرسنل غیور نیروی هوایی که پس از پرواز مسعود از تهران به‌ پاریس توسط خمینی دژخیم تیرباران شدند به‌ خیر که سرهنگ معزی فقید همواره از آنها تجلیل می‌کرد.

سرهنگ معزی از سال ۶۰ به‌رغم برخورداری از امکانات بسیار، در دفتر شورای ملی مقاومت اقامت داشت و به یک زندگی ساده جمعی و همراهی و هم‌نفسی روزانه با دیگر برادران مجاهدش ساخته بود.

اکنون به دیار رفیق اعلی پرکشیده است. فقدان او را به خانواده و خاندان معزی و فرزندانش، به‌ پرسنل مردمی ارتش، به اعضا شورای ملی مقاومت و یکایک مجاهدین و به‌خصوص به‌ مسعود تسلیت می‌گویم.

قهرمان مجاهد خلق سرهنگ خلبان بهزاد معزی که پیوسته در آرزوی پرواز آزادی به‌سوی تهران بود، اکنون در اعلی درجات به‌ آسمان شهیدان و صدیقین پرکشیده است. رستگاری و جاودانگی گوارا و سزاوار او باد. بی‌تردید جوانان شورشگر و پرسنل مردم‌گرا و انقلابی ارتش و نیروی هوایی آرزوی او را برآورده می‌کنند.

 

پیام مسعود رجوی رهبر مقاومت برای درگذشت سرهنگ خلبان مجاهد بهزاد معزی

پیام مسعود رجوی - سرهنگ معزی

 

 

مسعود رجوی - ۲۱دی ۱۳۹۹

در فراق عقاب تیزپرواز آسمان وفا

پوریای ارتش و سرمشق نه شاه و نه شیخ

امیر جنگاور و درویش وارسته بهزاد معزی رستگار و جاودانه

وین عقابان راست، بی جائی سرا

هر عقابی می‌پرد از جا به جا

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94da1d90-9453-4a5d-87d5-222b84df1da3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات